TORUŃ: Pętla Olimpijska P&R

Zlokalizowana na skraju sporego wielkopłytowego osiedla mieszkaniowego „Na Skarpie” toruńska pętla Olimpijska P&R użytkowana jest liniowo od roku 1986, kiedy to miasto zdecydowało się na rozbudowę sieci tramwajowej i wydłużyło linię z pętli Ślaskiego (okolice obecnego ronda adw. S. Michałka) wzdłuż ulicy Konstytucji 3 Maja do pętli Olimpijska P&R ulokowanej przy rondzie Toruńskich Olimpijczyków po północnej stronie ulicy Konstytucji 3 Maja. Na początku końcówka nosiła nazwę od osiedla, na którym się znajduje, czyli „Na Skarpie”. Z czasem zmieniono ją na „Olimpijska” (od sąsiedniej ulicy) a z racji uruchomienia tuż obok pętli parkingu typu Park and Ride w połowie ubiegłego roku dodano do nazwy jeszcze „P&R” i tak od tamtego momentu do teraz użytkowana jest nazwa „Olimpijska P&R”.

W 2013 roku podjęto się modernizacji tejże końcówki, którą zakończono na początku roku 2014. Zadania podjęto się w ramach budowy nowej trasy tramwajowej na Bielany. W związku z tym zwiększyć się miała także ilość wagonów obsługujących sieć. Do Torunia dotarły wówczas pierwsze w historii niskopodłogowe tramwaje, które dostarczyła bydgoska firma PESA. Należało zatem dobudować więcej torów odstawczych. Padło na Olimpijską, gdzie powstały 3 ogrodzone tory odstawcze w sąsiedztwie 2 peronów przyjazdowo-odjazdowych przeznaczonych dla pasażerów. Aby wagony swobodnie mogły przedostać się na przystanek początkowy wybudowano rozjazd torowy z kierunku północnego na wschód, gdzie tramwaje dalej mogą normalnie włączyć się do ruchu. Po południowej stronie pętli znajdziemy jeszcze 2 tory z peronami – jeden z nich służy normalnie do przelotu wagonów, zaś drugi robi za tor dla odpoczywających wagonów. Perony ulokowano właśnie tutaj, aby tramwaj zjeżdżający na tor odstawczy nie musiał zajeżdżać na perony w północnych partiach pętli robiąc przy tym zbędne kółko a mógł swobodnie wysadzić pasażerów tuż przed zjazdem.

Jeśli chodzi o linie wykorzystujące tę pętlę to są to: 1 z Uniwersytetu, 5 z Motoareny i 6 z Heweliusza. Historycznie zaglądało tutaj więcej linii, m.in. ciekawa wg mnie linia 5 w dawnej odsłonie kursująca do zakładów Elana. Taka linia w obecnych czasach nie miałaby najmniejszego sensu, gdyż czasy potoków pasażerskich na linii wzdłuż ulicy Skłodowskiej-Curie dawno minęły.

Jestem jeszcze winien jednej informacji. Mianowicie istnieje jeszcze jeden ślepo zakończony tor podwójny w ciągu ulicy Konstytucji 3 Maja, który wychodzi w stronę ronda Toruńskich Olimpijczyków. Stoi na nim obecnie samotny wagon typu 805Na o nr taborowym 227. Przedłużenie tej linii powstało z racji planów miasta na spięcie pętli Elana i Olimpijska P&R nowym torowiskiem wzdłuż ulic Olimpijska i Skłodowskiej-Curie co jednak w mojej ocenie nie ma większego uzasadnienia i nie wróżę dobrze temu pomysłowi. Z pewnością większym zainteresowaniem cieszyłby się łącznik przez serce osiedla Rubinkowo, na co jednak zgody nie wyrażają mieszkańcy.