Po ośmiu długich liniach („piątka” jest na razie tylko na projekcie) czas na krótką linię na Mazowszu. Łączy ona Legionowo z Tłuszczem przez Wieliszew.
Linia nie dość, że krótka, to jeszcze w całości jednotorowa. Powstała w dwóch etapach. Pierwsza część – z Legionowa do Wieliszewa – powstała w roku 1907. Odcinek Wieliszew – Tłuszcz otwarto 22 sierpnia 1936 roku. Zaś pierwszy pociąg elektryczny pojechał tędy 27 maja 1972.
Jako ciekawostkę dodam, że w lutym 1939 roku otwarto odchodzącą od dzisiejszej „dziesiątki” linię ze stacji Legionowo Piaski do Nasielska przez Skrzeszew (na którą od strony Wieliszewa prowadziła łącznica ze stacji Michałów-Reginów). Po wybuchu II Wojny Światowej ślad po tej linii zaginął, a około 1990 roku zrobiono w jej śladzie utwardzoną drogę kołową.
W 2000 roku na fali ogólnopolskich cięć połączeń z „dziesiątki” zniknęły pociągi pasażerskie. Niemniej 6 lat później Koleje Mazowieckie uruchomiły tą trasą sezonowy pociąg „Zegrzyk” relacji Warszawa Gdańska – Tłuszcz. W następnej kolejności wydłużono pociągi relacji Warszawa – Legionowo właśnie na „dziesiątkę – początkowo tylko do stacji Legionowo Piaski, później do Wieliszewa.
Oprócz Kolei Mazowieckich tą linią jeżdżą także pociągi SKM Warszawa. Przewoźnik ten ma tutaj swoje dwie trasy:
– S2 Warszawa Lotnisko Chopina <-> Warszawa Zachodnia (peron 9) <-> Warszawa Gdańska <-> Legionowo <-> Wieliszew <-> Radzymin
– S4 Piaseczno <-> Warszawa Zachodnia (peron 9) <-> Warszawa Gdańska <-> Legionowo <-> Wieliszew <-> Zegrze Południowe
Na czas remontu łącznicy Warszawa Rembertów – Zielonka tędy kursowały także pociągi PKP Intercity w kierunku Białegostoku. Miało to miejsce w 2014 roku. Po remoncie łącznicy pociągi tego przewoźnika wróciły na „szóstkę” i na „dziesiątce” już nigdy się nie pojawiły.
Na koniec dane techniczne tej linii:
Oznaczenie w tabeli D29: 10
Zarządca: PKP Polskie Linie Kolejowe
Długość: 36,764 km
Rozstaw szyn: 1435 mm
Sieć trakcyjna: 3 kV DC
Prędkość maksymalna: 120 km/h