Od ostatniego felietonu poświęconemu liniom aglomeracyjnym upłynęło sporo czasu. Tym razem przedstawimy Państwu dzieje linii aglomeracyjnych 204 i 244, ale również linii „104”. która kursowała jako „204”, ale o tym w dalszej części felietonu.
Zaczniemy od przedstawienia historii linii „204”, która na krakowskie i wielickie drogi ruszyła 1 kwietnia 2000. Wyruszyła wtedy na trasę z Borku Fałęckiego przez Jugowicką – Witosa – Wielicką i dalej do Wieliczki. Ten stan trwał do 2004 roku, kiedy to zdecydowano o zmianie numeru na linie „104” co sugerowało, że jest linia miejską. Wspomniana sytuacja trwała do końca 2007 roku, kiedy to na początku 2008 powrócono do oznaczenia linii „204”. Prezentowana linia „204” kursowała na tej trasie z Borku Fałęckiego do Wieliczki do czerwca 2020, kiedy to wraz z wprowadzeniem wakacyjnych rozkładów jazdy linia „204” została skierowana do Czerwonych Maków.
Wsparciem dla linii „204” była linia „244”, która uruchomiona została 1 października 2008. Przez pierwsze cztery lata wspomniana linia kursowała na trasie z Wieliczki do Borku Fałęckiego. Zmiana trasy „244” nastąpiła jesienią 2012, kiedy wraz z otwarciem pętli Czerwone Maki linia skierowana została do wspomnianej końcówki. Przez kolejne lata linia „244” kursowała na tej trasie, ale w czerwcu 2020 dokonano zmiany trasy i linia uległa skróceniu do Borku Fałęckiego, a jej miejsce na Makach zajęło „204”. Ostatnia duża i kontrowersyjna zmiana trasy linii „244” miała miejsce jesienią 2022, kiedy to linia „244” skrócona została do Nowego Bieżanowa Południe i na tej trasie pozostaje do dziś.
Wspomnę o tym, iż do obsługi linii „204” w tygodniu kierowane jest sześć brygad, z kolei w dni wolne jest to cztery brygady. Z kolei „244” są to trzy brygady w tygodniu, a w dni wolne dwie.