Historia komunikacji w Krakowie, odc. 54
W tym artykule przedstawiamy historię kolejnej linii aglomeracyjnej kursującej na terenie Skawiny, a mianowicie linii „233”.
Linia „233” rozpoczęła kursowanie w 2009 roku, kiedy to została skierowana na trasę Skawina PKP – Wola Radziszowska. Kursowała tam przez dwa lata. W 2011 wprowadzona została zmiana i skierowana została do Radziszowa, gdzie kursowała przez rok. W 2012 dokonano kolejnej zmiany i skierowano na trasę z Skawiny do Kopanki Pętla. W 2016 roku podjęto decyzję o wydłużeniu trasy do Borku Fałęckiego. Kursy do Skawiny były realizowane na trasie wariantowej, co trwało do stycznia 2021 roku, kiedy to zostały zlikwidowane.
Linia „233” została przywrócona we wrześniu 2021 na trasie Skawina Korabniki – Skawina SCK. Przebiegała przez Mickiewicza, Popiełuszki, Skawina (pętla) oraz Korabnicką. Linia działała przez kolejny rok, po czym została zawieszona.
Linia powróciła na ulice Krakowa i okolicznych miejscowości w październiku 2022 roku, kiedy to rozpoczęła kursowanie na trasie Czerwone Maki – Wrony – Skawina Korabniki – Skawina Wyspiańskiego – Skawina. Kursowanie na tej trasie kontynuowała do stycznia 2025 roku, po czym od stycznia 2025 została skierowana do Skawina SCK.
Linia realizuje 25 kursów tygodniowo. W weekendy ostatnie kursy linii 233 kończą się w Sidzinie, a później wracają na Czerwone Maki. Obsługują ją 12-metrowe autobusy.