Dzisiaj chciałbym co nieco napisać o MAN-ach sprzed ery „lajonsów”, które jeszcze niedawno śmigały po Kotlinie Jeleniogórskiej, ale obecnie został już tylko jeden do szkolenia kierowców. Chodzi o MAN-y serii NLxx3.
Te pojazdy to niespełna 12-metrowe autobusy, mocno rozpowszechnione w Polsce. Ale w Kotlinę Jeleniogórską zawitały dopiero w 2009 roku. Pojazdy te miały silniki wersji MAN 08XX, o mocy zależnej od konkretnego modelu. Skrzynie były montowane dwie – albo ZF 5HP500, albo Voith D864.3.
Pierwszy wóz tej rodziny, który trafił do Jeleniej Góry, był MAN NL313 z Frankfurtu nad Menem. Autobus wyprodukowano w 2000 roku. We wrześniu 2009 pojazd zaczął kursować w Kotlinie Jeleniogórskiej. Otrzymał numer 785. W 2020 dostał nowe malowanie i jeszcze niedawno jeździł po Jeleniej Górze. Jednak został wycofany z ruchu po uruchomieniu pierwszej transzy elektrycznych Yutongów, a na początku 2024 roku przetransportowano go do Kostrzycy, gdzie został zezłomowany. Szkoda, bo to była jedyna w Jeleniej Górze solówka z silnikiem zwykle stosowanym do napędzania „tasiemców”.
Kolejnym był kupiony z Wiednia MAN NL223. Jak wszystkie „wiedeńczyki”, które trafiły w Karkonosze, również ten autobus miał układ drzwi 2-2-0. Otrzymał numer taborowy 788 i jak na razie to jedyny autobus tej serii, którego w Jeleniej Górze już nie spotkamy. W październiku 2018 roku został wycofany z ruchu. Niestety, jego dalsze losy nie są mi znane.
Następne trzy autobusy tego rodzaju dotarły w Kotlinę Jeleniogórską w 2010 roku. Dwa z nich – wyprodukowane w 2000 roku – przyjechały z Nadrenii Północnej – Westfalii z miasta Hagen. Otrzymały numery taborowe 791 i 792 i w czerwcu 2010 ruszyły w Kotlinę Jeleniogórską. Wozy te mają układ drzwi 2-2-0.
Trzeci z dostarczonych w 2010 roku wozów tego typu to MAN NL223 z układem drzwi 2-2-2. Pojazd ten również został zbudowany w 2000 roku, ale zaczął swoją karierę w Holandii – najpierw w rejonie Utrechtu, później Nijmegen. Następnie na krótko trafił do Dolnej Saksonii w Niemczech, a w końcu przyjechał w Kotlinę Jeleniogórską. Otrzymał numer 793, zaś pasażerów zaczął wozić na początku 2011 roku. Również te pojazdy odstawiono po dostarczeniu pierwszych Chińczyków. Wóz #791 został wywieziony w styczniu 2024 do Tkaczyka, dwa pozostałe zezłomowano w maju 2024 w Kostrzycy.
Ostatnie cztery autobusy tego typu przed serią „Lion’s City” przyjechały do Jeleniej Góry w 2012 roku. Wszystkie cztery są z rocznika 2004 i cała czwórka przyjechała z Oslo. To kolejne pojazdy NL263, tym razem z układem drzwi 2-2-2. Autobusy z Norwegii chwalono za wydajne ogrzewanie. Otrzymały numery 802-805. Z tej czwórki póki co ostał się tylko wóz #802. Służy on do szkolenia młodszych kierowców. Pozostałe pojazdy z Norwegii, a także „Lion’s City” #808 i opisywany jakiś czas temu „rodzynek” – MAN EL293 LE Ü #822 (którym jeździł niegdyś autor mnóstwa fotografii wykorzystywanych przy artykułach z Jeleniej Góry – Krzysztof Soboń) – w sierpniu 2024 zostały sprzedane firmie Caban Recykling i czekają na odbiór na terenie zajezdni przy ul. Wolności 145 w Jeleniej Górze.
Na koniec dane techniczne tej serii:
Producent: MAN AG
Model:
– NL223
– NL263
– NL313
Silnik:
– MAN D0826LUH12 (NL223 #793)
– MAN D0826LUH13 (NL263 #791-792)
– MAN D2866LUH23 (NL263 #802-805)
– MAN D2866LUH26 (NL313 #785)
Moc maksymalna:
– 220 KM (NL223)
– 260 KM (NL263)
– 310 KM (NL313)
Skrzynia biegów:
– ZF 5HP500 (NL223 i NL263 #791-792)
– ZF 5HP590 (NL313)
– Voith D854.3E (NL263 #802-805)
Długość: 11,95 m
Szerokość: 2,55 m
Wysokość: 2,88 m