Dzisiaj chciałbym przedstawić ostatnią z linii powstałą w 1969 roku, a która już kilka lat później jeździła zupełnie inaczej. To „jedenastka”.
Jak wspominałem, linia ta została uruchomiona w 1969 roku, konkretnie 1 listopada. Jak na dzisiejsze standardy była bardzo dziwna – łączyła bowiem centrum Cieplic przez Podgórzyn Dolny, Marczyce, Sosnówkę Dolną, Głębock, Miłków, Karpacz Dolny i Ścięgny z Kowarami. W godzinach szczytu trzy brygady co 44 minuty, w pozostałym okresie jeden wóz co 2 godziny. Był to jedyny raz w historii, gdy linia obsługiwana przez jeleniogórską komunikację miejską dotarła do Kowar czy Karpacza (choćby i dolnego).
Jedenastka” w tej konfiguracji całkowicie zniknęła już w lipcu 1970. Na nowo została utworzona dwa lata później, ale na całkiem innej trasie. Zaczynała z Goduszyna (wówczas samodzielnej wsi), jechała przez Trasę Czeską, dalej Spółdzielczą, Zgorzelecką, Sobieskiego, Placem Stalingradu (dziś Plac kard. Wyszyńskiego), Placem Bieruta (dziś Plac Niepodległości), Matejki (powrót Świerczewskiego – dziś Sudecką), Wojska Polskiego, Wincentego Pola i Łomnicą, następnie zahaczała o przystanek przy szkole w Łomnicy i dalej jechała do Wojanowa. W 1975 roku przekierowano ją z Wojska Polskiego na Podwale, Legnicką (dziś Aleja Jana Pawła II), Różyckiego, Traktorową i Złotniczą. Reszta jak w 1972 roku.
Choć to nie do uwierzenia, ale „jedenastka” w bardzo zbliżonej konfiguracji jeździ aż po dziś dzień. Raz tylko w 1992 roku planiści z MZK skrócili – na bardzo krótko – wszystkie kursy do Przybocznej (wtedy oberwało się też „trójce”, która kursowała tylko do Łomnicy Szkoły), bo po gminie Mysłakowice – w relacji Mysłakowice – Łomnica – Wojanów – kursowała linia 17. Pomysł okazał się ogromnym niewypałem i po miesiącu, maksymalnie dwóch, wszystko wróciło do normy. W latach 90-tych część kursów „jedenastki” była skrócona do Przybocznej, część do Łomnicy Szkoły, niektóre zamiast po Zgorzeleckiej jechały przez Powstańców Wielkopolskich i Wolności, był też przez jakiś czas wariant przez całe Zabobrze – zamiast na skróty ulicą Różyckiego autobus jechał dalej Aleją Jana Pawła II, zajeżdżał na Kiepury by dojechać do przystanku na Sygietyńskiego, potem przez Bacewicz i Ogińskiego, dopiero koło sklepu „Rodno” wracał na Różyckiego. Jednak ogólny zarys linii utrzymał się nawet po 01 czerwca 2016, gdy wiele linii zostało pozmienianych. Zmiany na „jedenastce” polegały na tym, że autobus nie jeździ już Zgorzelecką (tylko przez Karola Miarki), nie kołuje przez całe Zabobrze (jedzie „po staremu” przez Różyckiego), część kursów (w tym wszystkie niedzielne) została skierowana na Kiepury, dwa zostały poprowadzone przez Dąbrowicę i są dwie pary do Gruszkowa. Nadal jednak podstawowa relacja tej linii – tak jak 47 lat temu – wygląda następująco:
GODUSZYŃSKA (pętla Goduszyn Górny) – Trasa Czeska – Spółdzielcza – Karola Miarki – Sobieskiego – Podwale – Mostowa – Grunwaldzka – Aleja Jana Pawła II – Różyckiego – Traktorową – Złotnicza – Wincentego Pola – Kozia – Łomnicka (pętla Łomnicka) – Łomnica (Karkonoska (pętla Łomnica Szkoła)) – Wojanów – WOJANÓW-BOBRÓW
Wariant przez ul. Wolności: … – Powstańców Wielkopolskich – Wolności – Wolności/Korczaka – Plac Niepodległości – Plac kard. Wyszyńskiego – Podwale – …
Wariant na Kiepury: … – Aleja Jana Pawła II – Sygietyńskiego – KIEPURY
Wariant przez Dąbrowicę: … – Łomnica (Karkonoska) – Dąbrowica – Łomnica (Karkonoska) – …
Wariant do Gruszkowa: … – Łomnica (Karkonoska – Karpnicka) – Krogulec – Karpniki – Strużnica – GRUSZKÓW
Linia ta nie ma jakichś kosmicznych potoków. W latach 90-tych głównymi pojazdami na tej linii były dwa Autosany – H9-35 #662 oraz A1010M #716. Wieczorami jedną z dwóch brygad na tej linii podmieniał na Spółdzielczej wyjeżdżający później na nockę Autosan H6. W niedziele dwa „Melony” na „jedenastce” nie należały do wyjątkowych zjawisk – z tym, że pierwsza brygada jeździła od rana, a druga wyjeżdżała z Zajezdni około 14:00. Dziś do obsługi tej linii wystarczające są auta MIDI (nie licząc godzin szczytu), ale że tych w Jeleniej Górze zbyt wiele nie zostało (zasadniczo cztery Solarisy U10), najczęściej widać tu pojazdy MAXI.