Ganz-MAVAG MsCmix (SN52/SN60)

Przenieśmy się teraz do czasów powojennych. Wagony silnikowe na ziemiach odzyskanych są tak zdewastowane, że do użycia nadaje się zaledwie 8 z 45. Przedwojenny sprzęt nie nadaje się do niczego. Izolacja polityczna ze względu na Stalinizm nie pozwala na zakupy części, bez których uruchomienie krajowej produkcji wagonów spalinowych jest niemożliwa. Wyjątkiem jest zakup trzech włoskich wagonów silnikowych w 1949 roku. A że z Czechosłowacją nie było do tego momentu żadnych umów na zakup taboru spalinowego, jako dostawcę wagonów motorowych wybrano węgierską firmę Ganz-MAVAG.

W roku 1950 do Węgier zostało złożone zamówienie na 50 sztuk wagonów silnikowych MsCmix (od 1960 roku SN52) i 50 sztuk doczep pasywnych bez kabiny sterowniczej Bxi-52. Pociągi z Węgier do użytku weszły w roku 1954, dostawy zakończono pod koniec 1955 roku. Większość sprzętu trafiła w rejon Gdańska (35 wagonów), 10 sztuk krążyło w rejonie Warszawy, 4 sztuki pojechały do Krakowa. Dwa warszawskie pojazdy zostały skasowane zanim otrzymały oznaczenie SN52. W 1966 roku wszystkie SN52, jakie wówczas eksploatowano, były przydzielone do Gdańskiej DOKP. Te wagony silnikowe zakończyły służbę w 1986 roku, jeden z nich (SN52-38) przekazano do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Identycznie wyglądały wagony silnikowe SN60. Miały zmieniony układ sterowania, ponadto wyszły ich tylko cztery sztuki. Wszystkie jeździły w rejonie Chojnic. Zostały skasowane szybciej niż SN52, bo ostatni egzemplarz zakończył służbę w 1982 roku.

Pozytywne opinie oraz zebrane doświadczenia z eksploatacji obu serii spowodowały, że Ganz-MAVAG otrzymał z Polski zamówienie na kolejne wagony silnikowe – aż 250 sztuk. Ale o tej serii innym razem.

Na koniec nieco danych technicznych:
Typ: MsCmix
Producent: Ganz-MAVAG

Silnik:
Ganz-Jendrassik VIII
JaT 170/240
Wola 3DVSRa (tylko SN52-11)

Moc znamionowa:
320 KM (Ganz)
290 KM (JaT)
250 KM (Wola)

Prędkość eksploatacyjna: 95 km/h
Liczba miejsc siedzących: 68+4
Masa służbowa: 55,3 t
Lata produkcji: 1954-1956

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.