W tym artykule, prosto ze stolicy województwa kujawsko-pomorskiego, zaprezentujemy Państwu, autobusy Solaris Urbino 18 III o nr taborowych #800 -#806 z rocznika 2014, które są pierwszymi autobusami miejskimi w Bydgoszczy z silnikami spełniającymi normę emisji spalin EURO VI.
Autobusy te dojechały do Bydgoszczy w dwóch transzach, ale dzisiaj przyjmujemy rocznicę 10-lecia dostaw tych pojazdów, dlatego postanowiłem zająć się tym tematem. Jako pierwszy, właśnie dziesięć lat temu, dojechał do zajezdni przy ul. Inowrocławskiej autobus, który otrzymał nr taborowy #800. Pozostałe, a mowa tutaj o pojazdach o nr #801, #802, #803, #804, #805 oraz #806, dojechały 23ego września 2014 roku. Na zdjęciach Jakuba Stawowczyka, Piotra Tomasika i Karola Woźniaka zobaczycie te pojazdy m.in. na liniach o nr „52”, „71”, „89” czy „99”.
Jak zatem można śmiało stwierdzić, Solarisy te dysponowane są przez dyspozytorów na wszystkie kolejności, gdzie wymagana jest obecność autobusu przegubowego. Jeśli mnie pamięć nie myli, aczkolwiek w Bydgoszczy dawno nie miałem przyjemności przebywać, to autobusy przegubowe spotkamy np. na liniach o nr „52”, „56”, „64”, „69”, „71”, „79”, „89” czy „99”. Zapewne nie wymieniłem wszystkich, tak więc w komentarzach możecie mnie poprawić w tej materii.
Solarisy te to całkiem klasyczne egzemplarze pojazdów III generacji wyposażonych m.in. w klimatyzację dla kierowcy oraz dla przestrzeni pasażerskiej, elektroniczną 'kolejnościówkę’ (inaczej: brygadówkę*), Wi-Fi, „małą” kabinę kierowcy, monitoring wnętrza autobusu, kamery zewnętrzne, w tym po raz pierwszy kamerę na tył pojazdu, elektroniczny system informacji pasażerskiej produkcji bydgoskiej firmy „PIXEL” z wyświetlaczami zewnętrznymi w kolorze pomarańczowym czy światła do jazdy dziennej zamontowane w dolnej części zderzaka przedniego. Miejsce zastosowania świateł do jazdy dziennej wyróżnia te pojazdy wobec wcześniejszych i późniejszych roczników. Identycznie mają autobusy o nr taborowych od #8580 do #8595 z floty Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie (stacjonujące obecnie w zajezdni „Stalowa”). W porównaniu do innych egzemplarzy U18 z floty bydgoskiego M.Z.K. autobusy te wyróżnia inny układ siedzeń dla pasażerów czy mocniejszy silnik zestawiony z IV-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Malowanie zewnętrzne jest tożsame z poprzednimi dostawami fabrycznie nowych autobusów. Dominuje kolor granatowy, ale wraz z bielą oraz czerwienią. Jakże charakterystycznym jest pomalowanie dachu wewnątrz przestrzeni pasażerskiej na kolor niebieski dający wrażenie, iż na głowami pasażerów jest niebo.
Z informacji jakie do mnie spłynęły dowiedziałem się, iż autobus o nr #800 jest przypisany na stałe do linii nr „52” kursującej pomiędzy Błoniem a os. Leśnym, z wariantami do Myślęcinka oraz Podkowy. Jak wygląda sytuacja z resztą, czy #801 i #802 są nadal przypisane do linii nr „79” kursującej pomiędzy Glinkami a pętlą 'Rycerska’? Czy także mają linie 'na stałe ’?
Dane techniczne:
producent: Solaris Bus&Coach
model: Urbino 18 III
rok produkcji: 2014
ilość zakupionych: 7
silnik: DAF MX-11
moc silnika: 368 KM
pojemność silnika: 10 837 cm3
norma emisji spalin: EURO VI
skrzynia biegów: automatyczna, IV-biegowa
model skrzyni biegów: Voith D854.6
ilość drzwi: 4
układ drzwi: 2-2-2-2
* – 'kolejnościówką’, ew. 'brygadówką’ nazywamy mały elektroniczny wyświetlacz zlokalizowany w dole szyby czołowej, po jej prawej stronie, który wskazuje nr rozkładu jazdy na danej linii jaki realizuje dany autobus.