Dzisiaj chciałbym nieco przybliżyć sylwetkę największego przedwojennego parowozu w Polsce. Chodzi o ciężką maszynę Pu29, przeznaczoną do pracy z ekspresami.
W okresie międzywojennym z braku parowozów przeznaczonych do pracy z ciężkimi ekspresami zajeżdżane były Ok1 i Ok22 oraz pruskie Pd5 i austriackie Pn12. Ministerstwo Komunikacji zamówiło zaprojektowanie ciężkich pojazdów, które mogłyby zastąpić w tej pracy nie nadające się do tego lokomotywy P8 i wywodzący się od nich wynalazek Fabloku oraz maszyny z Prus i Austrii. Zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu podjęły rękawice i opracowały taki parowóz. Projektem zajęło się biuro konstrukcyjne HCP. Zbudowano trzy prototypowe sztuki parowozu oznaczonego jako Pu29. Weszły na stan PKP w roku 1931 i wszystkie skierowano do DOKP Gdańsk, do lokomotywowni Chojnice.
Konstrukcja tej lokomotywy pozwalała na prowadzenie ciężkich ekspresów z prędkością do 110 km/h. Pracowały głównie z pociągami tranzytowymi z Niemiec do Prus Wschodnich na odcinku Chojnice – Tczew – Malbork.
Parowóz miał bardzo dobre osiągi. PKP jednak nie zamówiło więcej tych lokomotyw. Pojazd był za duży i zbyt ciężki w stosunku do potrzeb. Do tego nie mieścił się na zdecydowanej większości obrotnic. Dlatego zdecydowano się na zaprojektowanie i produkcję mniejszego i bardziej uniwersalnego Pt31.
Po II Wojnie Światowej do Polski wrócił tylko Pu29-3. Stało się to dopiero w 1949 roku. Służył w DOKP Gdańsk, głównie na Kujawach – w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Toruniu czy Iławie. Czynną służbę zakończył w 1970 roku w parowozowni Toruń. Osiem lat później został wyremontowany w ZNTK Bydgoszcz i przekazany do Skansenu w Kościerzynie. Stamtąd w 2012 roku trafił na Stację Muzeum w Warszawie, gdzie został odświeżony i jest prezentowany jako eksponat.
Pu29 był odpowiedzią na przybywające ciężkie pociągi. Sam jednak okazał się zbyt ciężki i za duży. Szkoda, bo ten pojazd miał spory potencjał.
Na koniec dane techniczne tej maszyny:
Typ: Pu29
Producent: HCP
Moc znamionowa: 1338 kW
Prędkość konstrukcyjna: 110 km/
Tender: 32D29
Ciśnienie w kotle: 15 at (1,52 MPa)
Masa pustego parowozu: 136,3 t
Masa służbowa: 181,3 t
Długość:
samego parowozu: 15,65 m
z tendrem: 24,6 m
Wysokość: 4,63 m