Newag 126 NEVELO z MPK Kraków

Witam Was w tym wyjątkowym odcinku cyklu „Autobusowe rodzynki w Polsce”! Bardzo się cieszę, że oddaję Wam do lektury jubileuszowy – 25 ODCINEK tego cyklu. Pół roku temu – 21 października 2022 pojawił się pierwszy odcinek i od tego czasu poznaliśmy wiele wyróżniających się autobusów, które jeździły w poszczególnych miastach Polski. Ten odcinek będzie wyjątkowy, ponieważ otwiera nowy rozdział. Od teraz będzie miał tytuł „Komunikacyjne rodzynki w Polsce”. Będziemy teraz opisywać nie tylko autobusy, ale też trolejbusy, pociągi oraz – tak jak dziś – tramwaje. Zatem zapraszam do lektury artykułu o jedynym tramwaju z nowosądeckiej fabryki NEWAG – Nevelo.

NEWAG Nevelo to tramwaj wprowadzony do ruchu w 2012 roku. Powstał w ramach projektu dofinansowanego przez Unię Europejską, kwotą prawie 5 mln w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Projekt mechaniczny konstrukcji wykonała firma EC Engineering z Krakowa. Kwestią podzespołów energoelektronicznych wraz z system sterowania oraz współpracy systemowej zajęła się firma Medcom z Warszawy. Całość montażu spoczęła na barkach Newagu i trwała od połowy lipca 2011 do połowy marca 2012.

Proces homologacyjny tramwaju był dość kłopotliwy i wydłużony, ponieważ w tamtym czasie nie dysponował siecią trakcyjną o docelowym napięciu. Pierwsze jazdy odbyły się zatem w Poznaniu. Na początku w zakładach Modertrans Poznań , a później w nocy na torach MPK Poznań Sp. z o.o. . Pierwotnie były planowane jazdy z pasażerami po ulicach Poznania, jednak do niech nie doszło.

Pojazd został oficjalnie zaprezentowany 11 kwietnia 2012 roku na terenie zajezdni tramwajowej przy ulicy Fortecznej w Poznaniu w ramach Komisji Taboru Tramwajowego Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Planowana była też prezentacja w Berlinie na targach InnoTrans w Berlinie, jednak niestety do niej nie doszło. Do stycznia 2013 przebywał nadal w Poznaniu, aby później wrócić do Nowego Sącza, skąd w maju 2013 został przetransportowany do Krakowa.

W Krakowie dostosowano go do standardów MPK montując odpowiednie kasowniki oraz automat biletowy. Nadano mu numer taborowy #2205. Co ciekawe, Nevelo był pierwszym po około 15 latach tramwajem testowanym w krakowskim MPK. Na początku został skierowany do obsługi linii nr „8”. Testy zostały zaplanowane do 22 września 2013 roku, jednak postanowiono je wydłużyć do końca roku. I tutaj zaczyna się prawdziwa saga związana z kolizjami i ciągłymi podróżami tramwaju między Krakowem a Nowym Sączem. Z najważniejszych informacji dla nas to dzierżawa od 2015 i zmiana numeru taborowego na #RY899 oraz powrót do Nowego Sącza w 2016 roku. W tym czasie NEWAG wprowadził w pojeździe wiele zmian na podstawie uwag przekazanych przez krakowskiego przewoźnika. Były to tak zaawansowane zmiany, że konieczne było uzyskanie nowego dopuszczenia do ruchu. Tramwaj w międzyczasie miał kolejne kolizje, ale zawsze udawało się go naprawić tak że może nadal jeździć. W nocy z 27 na 28 stycznia 2020 roku miał miejsce przejazd w trybie autonomicznej jazdy bez kierującego motorniczego. Był to efekt współpracy Politechniki Krakowskiej z firmami Medcom oraz Cybid.

Co o pojeździe myśli krakowski przewoźnik? Jak wskazał rzecznik prasowy MPK Kraków, Pan Marek Gancarczyk, pasażerowie bardzo cenią sobie komfort podróży ze względu na niską podłogę oraz klimatyzację. Również motorniczowie pozytywnie oceniają ten tramwaj. Tutaj zacytuję fragment wypowiedzi Pana Rzecznika dla naszej strony: „Mogę potwierdzić, że są nawet tacy motorniczowie, którzy z wszystkich dostępnych w MPK SA wagonów, najchętniej prowadzą właśnie tramwaj z Nowego Sącza.” W tym miejscu muszę się przyznać, że rozpiera mnie duma na myśl o tym jak pozytywne opinie zbiera pojazd wyprodukowany przez firmę z mojego rodzinnego miasta.

Na koniec kilka danych technicznych:
Długość: 31620 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 3690 mm
Rozstaw osi napędowych: 1800 mm
Rozstaw osi tocznych: 1600 mm
Masa własna: 42500 kg
Ilość miejsc łącznie: 235
Ilość miejsc siedzących: 60
Wys. podłogi w części niskopodłogowej: 350-480 mm
Udział procentowy niskiej podłogi: 100 %
Moc ciągła silników: 4 × 105 kW
Napięcie zasilania: 600 V
Prędkość max.: 70 km/h

W tym miejscu chciałbym jeszcze raz podkreślić pracę całego zespołu „Historia Transportu Publicznego” w sukces tego cyklu. Bardzo się cieszę, że mój pomysł tak się przyjął i nie sądziłem, że dobijemy aż do 25 odcinka a mamy już zaplanowane materiały do 35. Dziękuje też Wam, czytelnikom – bez Was nie odnieślibyśmy takiego sukcesu. Zrobimy wszystko, żeby nie zawieść Waszych oczekiwań względem jakości tekstów.

O autorze

Kierowca autobusu w MPK Nowy Sącz, spełniający swoje marzenie z dzieciństwa. Autor bloga Lach Sądecki za kółkiem na Facebooku, Instagramie i TikToku, gdzie opowiada o pracy kierowcy autobusu oraz pokazuje piękno Sądecczyzny.