Dziś chciałbym przedstawić pierwszą w Jeleniej Górze hybrydę. Chodzi o autobus MAN Lion’s City NL263.
Pojazd ten zbudowano w roku 2010 i przez pierwszych 6 lat był własnością firmy. W tym czasie jeździł jako „demobus” w Aachen, Kolonii, Sztokholmie, Rzeszowie i Starachowicach. Wracając ze Sztokholmu, w drodze do Monachium przejeżdżał m. in. przez Chojnice i Człuchów.
Do Jeleniej Góry autobus trafił w połowie 2016 roku, ale MZK Jelenia Góra wypożyczyło go we wrześniu na kilka dni na testy do Kędzierzyna-Koźla – już z jeleniogórskim numerem taborowym.
Autobus jest nietypowy nie tylko ze względu na to, że to hybryda. Również układ drzwi 2-2-0 nie jest za częsty w autobusach miejskich. Wewnątrz jednak układ ma typowego miejskiego niskopodłogowca – miejsce dla wózka naprzeciwko drzwi, układ siedzeń jak w normalnym miejskim wozie. Dodatkowe dwa miejsca rozkładane skierowane tyłem do kierunku jazdy w miejscu oparcia dla wózka nie są niczym niezwykłym w miejskim autobusie.
Gdy autobus już wrócił do Jeleniej Góry, obsługiwał wszystkie miejskie linie. Trzeba przyznać, że spisywał się dobrze, mimo że przed Jelenią Górą nie miał stałego właściciela. Dobra passa skończyła się jednak, gdy w 2022 roku zepsuł się układ hybrydowy. Autobus stał w warsztacie aż 11 miesięcy, zanim został doprowadzony do porządku. Tak długi postój był spowodowany ogromnym kosztem naprawy Autobus obecnie jest sprawny. Ma stałą obsadę kierowców. W dni robocze można go spotkać na linii nr 23 łączącej Kolegium Karkonoskie z Osiedlem XX-lecia. W dni wolne czasami pojawia się na linii nr 2 łączącej Maciejową z Osiedlem Orlim.
Na koniec nieco danych technicznych tej pierwszej w Kotlinie Jeleniogórskiej hybrydy:
Producent: MAN AG
Model: Lion’s City NL253 Hybrid
Silnik: MAN D0836LOH68
Moc znamionowa: 250 KM
Skrzynia biegów: ZF 6HP-550
Prędkość maksymalna: 65 km/h (ograniczona elektronicznie)
Masa całkowita: 12,64 t
Długość: 11,98 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 3,275 m
Liczba miejsc siedzących: 35
Liczba miejsc ogółem: 81