ŁÓDŹ: Linia 55

Połowa stycznia za nami, a na scenę wjeżdżają łódzkie Piątki. Linia autobusowa numer 55, potocznie zwana „Piątkami” swoje początki datuje na Październik 1956 roku, kiedy rozpoczęła swoje kursowanie na trasie Chojny/Tor kolejowy ulicą Rzgowska, Pryncypalną, Kosynierów Gdyńskich, Trybunalską do pętli przy Paradnej znanej chociażby z 52. Linia 55 w trakcie swojego istnienia po dziś dzień posiadała wiele wariantów m.in. A czy B lub mniej znane aktualnie BIS, ale po kolei.

Zaczniemy od Bisowego wariantu 55, który uruchomiony w związku z przedłużeniem podstawowej wersji do Chocianowic zaczął kursować na pierwotnej trasie z Chojen na Paradną, byt 55 BIS trwał do 1981 roku, gdzie tak jak w przypadku 52 z powodu braku oleju silnikowego i części zamiennych linię zawieszono.
Luty 1983 to zmiana linii 55 w 257, a samo 55 przestaje kursować.


Wraca na koniec 1983 roku na nowej trasie z pętli Lodowa przy cmentarzu Zarzew. Skąd ulicami Przybyszewskiego, Promińskiego (aktualnie aleja Śmigłego-Rydza), Milionową, Przędzalniana, Fabryczna, Kilińskiego, Abramowskiego, Sienkiewicza, (z powrotem: Sienkiewicza, Wigury, Kilińskiego Fabryczna ), Brzeźna, Świerczewskiego, Politechniki, Obywatelska do pętli Obywatelska/Pienista
Rok 1985 to wydłużenie linii na osiedle Widzew Wschód w rejon pętli przy Czajkowskiego, następnie w 1988 roku kolejne wydłużenie na osiedle Olechów.
Decyzją Zarządu Miasta Łodzi od dnia 25.10.1997 Piątki zostały wydłużone do lotniska „Lublinek”, natomiast do pętli przy Pienistej zaczęły kursować autobusy linii 55A

Przełom stulecia, a dokładniej rok 2001 i otwarcie nowej pętli przy ulicy Hetmańskiej ukształtowanie trasy linii 55 która połączyła Osiedle Janów z łódzkim Lotniskiem.
Wraz z wdrożeniem nowego układu linii jaki wprowadzono 2 Kwietnia 2017 roku – 55 zostało skrócone do pętli Dąbrową oraz przekierowana z pętli Lotnisko na Osiedle Retkinia do krańcówki przy ulicy Kusocińskiego.
W okresie wakacyjnym począwszy od 2019 roku, lina 55 dzielona jest na warianty A i B gdzie 55A to podstawowa trasa, natomiast 55B dowozi chętnych do parku na Młynku. Gdzie na świeżym powietrzu można korzystać z wielu udogodnień tj. miejsca do grilla, boiska oraz staw z kajakami i rowerami wodnymi. 55B kursuje wyłącznie w soboty i niedziele.

Ciekawostką z minionego roku była obsługa linii 55B dostarczonymi w 2022 roku autobusami Volvo Electric 7900 z zajezdni Limanowskiego
Aktualnie linia 55 obsługiwana jest wyłącznie przez autobusy 12-metrowe z zajezdni Nowe Sady. W dni robocze jest to 8 brygad z czego właśnie 8 brygada jest łączona z pracą po nocy N4/4 i popołudniowa zmiana 55/8 łączy się na parę kursów z W/3, sobota i niedziela to 7 brygad całodziennych.
Czas przejazdu to średnio godzina w jedną stronę i około 17 kilometrów.

O autorze

Łodzianin z krwi i kości. Od najmłodszych lat pasjonat komunikacji miejskiej z Łodzi i nie tylko. Od 2020 kierowca w łódzkim MPK. W czasie wolnym kolekcjoner różnego rodzaju gadżetów komunikacjnych, modeli. W swoich wpisach będę przybliżał funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Aglomeracji Łódzkiej.