Ganz-MAVAG SN61

Pozytywne doświadczenia z wagonami silnikowymi SN52 i SN60 skłoniły władze PRL do zamówienia w węgierskim zakładzie Ganz-MAVAG kolejnego wagonu silnikowego. Po przekazaniu uwag co do używanego sprzętu fabryka zaprezentowała rozwinięcie dotychczasowej konstrukcji, które na PKP przyjęło oznaczenie SN61.

Wagon został wyposażony w możliwość jazdy ukrotnionej do trzech pojazdów tego typu. Dodatkowo każdy wagon silnikowy mógł ciągnąć do trzech wagonów doczepnych, a jeśli te miały system ogrzewania parowego – to ze względu na zamontowany fabrycznie kocioł parowy Clayton również zapewniały mu grzanie. Sam wagon motorowy był ogrzewany wodą z układu chłodzenia silnika. Najdłuższy pociąg z tego typu sprzętem mógł liczyć trzy wagony silnikowe i dziewięć doczepnych.

Układ siedzeń był standardowy – 2+2 z przejściem pośrodku. Siedzenia wykonano z dermy, choć były sztywniejsze niż te stosowane np. W EN57.

Wagony SN61 początkowo oprócz ruchu podmiejskiego obsługiwały także pociągi ekspresowe (np. Ekspres „Tatry” relacji Warszawa – Zakopane). Gdy zaczęła postępować elektryfikacja sieci, SN61 przekierowywano do pracy na liniach lokalnych, głównie w Szczecińskiej DOKP i Gdańskiej DOKP.

Węgierskich wagonów motorowych wyprodukowano w sumie 250 (w latach 1960-1975). Wycofano je z ruchu planowego na początku lat 90-tych XX wieku. Pozostawiono dwa czynne i w pełni sprawne egzemplarze (SN61-168 w Chabówce oraz SN61-183 w Szczecinie) i obsługują pociągi okazjonalne, ponadto zachowało się jeszcze kilka innych pojazdów jako nieczynne eksponaty (Kościerzyna, Jaworzyna Śląska).

SN61 były ostatnimi wagonami motorowymi przed wprowadzeniem autobusów szynowych. Patrząc jednak na to, kiedy z fabryki Kolzam Racibórz wyjechał pierwszy, bardzo niedoskonały koncept szynobusu (13 lat po ostatnim SN61), PKP bardzo długo nie miało za bardzo czym obsługiwać linii o małym obłożeniu.

Na koniec trochę danych technicznych:
Producent: Ganz-MAVAG
Silnik: Ganz-Jendrassik
Moc znamionowa: 368 kW
Przekładnia: mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna: 108 km/h
Liczba miejsc siedzących: 48+5
Liczba miejsc ogółem: 111

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.