JELENIA GÓRA: Organizacja transportu miejskiego w okresie Wszystkich Świętych

Okres Wszystkich Świętych to wzmożony ruch na cmentarzach. Miasta, w których jest komunikacja miejska, organizują transport w sposób odpowiadający specyfice danego miasta. W jednym jest multum linii specjalnych, w innych – zagęszczenie częstotliwości lub wypuszczenie większego taboru na liniach kursujących w pobliżu nekropolii.

Jelenia Góra nie jest pod tym względem wyjątkiem, choć specyfika miasta powoduje, że cmentarze są mocno od siebie oddalone. Dlatego też ruch jest zorganizowany w taki sposób, by przede wszystkim wzmocnić istniejące linie.

Po pierwsze i najważniejsze: od pewnego czasu w dniu Wszystkich Świętych NIE KASUJEMY BILETÓW – wszystkie linie w Jeleniej Górze tego dnia są bezpłatne.

Przejdźmy do opisu obsługi w tym okresie. Dwie największe nekropolie znajdują się przy ulicy Sudeckiej, na wylocie w kierunku Karpacza. Stary Cmentarz jest zlokalizowany pomiędzy ulicami Sudecką, Skowronków i Mickiewicza, wejścia ma ze wszystkich trzech wymienionych ulic. Nowy Cmentarz znajduje się za dawnymi koszarami oraz ogródkami działkowymi. Trasę tędy ma linia nr 12 (Podchorążych – Kalinowa) i już tydzień przed 1-szym Listopada MZK w weekend wysyła na przynajmniej jedną brygadę autobus klasy MEGA. Dawniej to były pojazdy Volvo B10BLE 6×2, dziś jest to któryś z przegubowych MAN-ów. Zaś samego dnia Wszystkich Świętych uruchamiana jest linia specjalna „S” na trasie: Kiepury – Sygietyńskiego – Bacewicz – Ogińskiego – Różyckiego – Flisaków – Drzymały – Osiedle Robotnicze – Podwale – Plac kard. Wyszyńskiego – Plac Niepodległości – Sudecka/Matejki – Aleja Wojska Polskiego – Sudecka. Jeździ w ten dzień, odkąd pamiętam, tyle że nie zawsze była oznaczona w ten sposób. Zawsze jeździły na niej autobusy kategorii MEGA i zawsze jeździły nabite po sufit – nieistotne czy był to Ikarus 280, czy Volvo B10BLE 6×2, czy MAN NG. „S” kursuje w godzinach 08:00-18:00. „Dwunastka” ma na ten dzień rozkład specjalny i – jeśli ilostan taboru na to pozwala – również jeżdżą na niej autobusy MEGA. W tym roku wszystkie autobusy wielkopojemne w dniu 1 listopada obsługiwały linię „S” (trzy brygady) i 12 (dwie brygady, trzecia „dwunastka” była solówką z powodu braku taboru wielkopojemnego).

Od strony ulicy Mickiewicza dawniej wzmacniana była linia nr 1 (Jeżów Sudecki – Wrzosowa) o dwie brygady kursujące na skróconym odcinku Podchorążych – Wrzosowa. Obecnie jaklo wzmocnienie zamiast dodatkowych „jedynek” puszcza się linię 16 (Wiejska – Dwór Czarne), która zazwyczaj w święta nie kursuje. Oba rozwiązania pozwalają sprawnie obsłużyć południową bramę Starego Cmentarza.

W Cieplicach są dwie nekropolie. Największy cmentarz znajduje się na ulicy Jagiellońskiej, drugi jest na Krośnieńskiej. Koło pierwszego z nich przejeżdżają autobusy linii 7 (Kiepury –Sobieszów) i 15 (Dworzec Kolejowy – Jagniątków/Michałowice/Piechowice). Łatwo też dojść z przystanku na skrzyżowaniu ulic Wolności z Marcinkowskiego (kwestia przejścia przez most nad rzeką Kamienną). W tamtym miejscu dochodzą linie:
2 (Komarno/Trzcińska – Wita Stwosza)
6 (Kiepury – Podgórzyńska)
9 (Dworzec Kolejowy – Piechowice)
17 (Kiepury – Wita Stwosza)

Na drugi cmentarz – na Krośnieńskiej – dojeżdżają tylko autobusy linii 18. W dni robocze są dwa kursy, w soboty tylko jeden, ale w dniu Wszystkich Świętych „osiemnastka” pojawiała się tam pięciokrotnie, w tym roku przez cały weekend. Nekropolia nie jest tak duża jak na Jagiellońskiej, więc taka ilość kursów jest tam wystarczająca.
W Sobieszowie cmentarz znajduje się przy kościele niedaleko pętli Pałac Sobieszów. Trasę kończy tam „siódemka”, przezeń przejeżdża „dziewiątka”, a w pobliżu (tyle że już na Karkonoskiej) zatrzymuje się „piętnastka”. Ta ostatnia obsługuje także cmentarz przy kościele w Jagniątkowie.

Jak widać w Jeleniej Górze nie ma konieczności dodawania wielu linii specjalnych. Wystarczające jest zagęszczenie kursów albo zwiększenie pojemności autobusów. Niezrozumiała polityka jeleniogórskiego MZK (albo może władz miasta Jeleniej Góry – trudno powiedzieć) kasowania taboru wielkopojemnego i nieuzupełniania jego ilostanu, co w tym roku spowodowało pozostawienie zaledwie czterech MAN-ów NLxx3 Lion’s City i jednego MAN-a NL323-15 LE, znacznie utrudniło obsługę linii przycmentarnych w komfortowy sposób. I pomyśleć, że w latach 90-tych XX wieku było właściwie tak, że gdzie cmentarz – tam tasiemiec…

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.