KRAKÓW: 40-lecie otwarcia pętli tramwajowej „Krowodrza Górka”

„40 lat minęło jak dzień” tymi słowami popularnej piosenki rozpoczynamy dzisiejszy artykuł poświęcony Krowodrzy Górce. W tym roku mija 40 lat od otwarcia wspomnianej pętli.

Inwestycję rozpoczęto w 1982, kiedy zdecydowano o przedłużeniu torowiska od Dworca Towarowego w kierunku północnym. W 1984 roku otwarto nowe torowisko i do wspomnianej końcówki dotarły wtedy trzy linie o numerach:
– 3 – Krowodrza Górka – Bieżanów
– 7 – Krowodrza Górka – Dąbie
– 21 – Krowodrza Górka – Salwator
W późniejszych latach dotarła tam linia „5”, kiedy to zlikwidowano pętlę Dworzec Wschodni, a w 1999 skierowana została tam linia „19”.

W ciągu 40 lat istnienia pętla przechodziła dwie modernizacje. Jedna z nich miała miejsce w 2007 roku, kiedy to wyremontowano torowisko i powstał terminal autobusowo-tramwajowy przy pętli. Wtedy na pętli powstały trzy tory postojowe dla linii tramwajowych, które wtedy i w późniejszych latach docierały do wspomnianej pętli. W 2007 roku podczas wyłączenia torowiska kursowała tymczasowa linia autobusowa numer „719” na trasie Plac Matejki – Krowodrza Gorka obsługiwana Ikarusami 280, dla których były to ostatnie miesiące służby w grodzie Kraka.   
Druga modernizacja pętli, ale poważniejsza miała miejsce w 2022, kiedy w trakcie budowy tramwaju do Górki Narodowej na okres kilku miesięcy przebudowano totalnie pętle na której powstały odnogi w kierunku istniejącej już trasy tramwajowej do Górki Narodowej i powstała odnoga w kierunku planowanej linii tramwajowej do Azorów, która ma powstać w ciągu kilku najbliższych lat.
Warto wspomnieć o tym, iż w wyniku modernizacji torowiska na odcinku Krowodrza Górka – Bratysławska powstał wspólny pas dla autobusów i tramwajów. W trakcie tego wyłączenia kursowała linia autobusowa numer „703” na trasie Krowodrza Górka – Dworzec Główny Zachód i na tej linii można było spotkać niemal każdy typ taboru, który jest na stanie MPK Kraków.   

Obecnie w rejon Krowodrzy docierają następujące linie tramwajowe:
– 3 – Kurdwanów P+R – Krowodrza Górka P+R
– 5 – Elektromontaż – Krowodrza Górka P+R
– 18 – Czerwone Maki P+R – Górka Narodowa P+R
– 50 – Górka Narodowa P+R – Kurdwanów P+R
– 69 – Kurdwanów P+R – Górka Narodowa P+R
– 75 – Kopiec Wandy – Górka Narodowa P+R

Z kolei jak chodzi o linie autobusowe kursują tamtędy linie o numerach:
– 102 – Krowodrza Górka P+R – Bielany
– 138 – Kombinat – Azory
– 168 – Krowodrza Górka P+R – Chełmońskiego Pętla
– 194 – Os. Pod Fortem – Krowodrza Górka P+R
– 207 – Krowodrza Górka P+R – Trojanowice Pętla
– 220 – Krowodrza Górka P+R – Giebułtów Morgi
– 240 – Krowodrza Górka P+R – Pękowice Ojcowska
– 267 – Krowodrza Górka P+R – Skała Rynek
– 287 – Krowodrza Górka P+R – Zielonki Marszowiec Pętla
– 290 – Krowodrza Górka P+R – Pękowice Ojcowska
– 297 – Krowodrza Górka P+R – Boleń Pętla przez: Węgrzce Centrum
– 337 – Nowy Kleparz – Owczary Pętla
– 513 – Miejskie Centrum Opieki – Prądnik Biały Zachód