Dzisiejszy artykuł będzie o linii 43, która zastępuje zawieszone w marcu 2019 linie tramwajowe 43A do Konstantynowa Łódzkiego i 43B do Lutomierska.
Dzieje tramwajowej linii do Konstantynowa Łódzkiego sięgają roku 1910, kiedy to uruchomiono kursy do Konstantynowa. Natomiast w 1929 wydłużono trasę przez Mirosławice do Lutomierska. W 1956 linia ta zyskała oznaczenie 43 do Lutomierska, a w 1959 43 BIS do Konstantynowa.
W 1994 w wyniku porozumienia gmin Łódź, Konstantynów Łódzki i Lutomiersk powstała spółka Tramwaje Podmiejskie Sp. z o.o., która była odpowiedzialna za zapewnienie kursów tramwajowych do Konstantynowa i Lutomierska. 1 kwietnia 2012 kursy przejęło MPK-Łódź. Wtedy też zlikwidowano linię nr 43bis, a wydłużono trasę linii nr 9 ze Zdrowia w Łodzi do Konstantynowa. W 2017 w wyniku reformy komunikacji w aglomeracji łódzkiej doszło do skrócenia linii nr 9 z powrotem do Zdrowia, a rozdzielono linię 43 na 43A do Konstantynowa i 43B do Lutomierska.
Tak jak wspomniałem na wstępie, taki stan rzeczy zmienił się na początku marca 2019, kiedy to zawieszono kursowanie tramwajów z powodu złego stanu infrastruktury i zastąpiono je połączeniem autobusowym o tych samych numerach na nieco innej trasie. Autobusy 43A i B swoje kursy rozpoczynają na pętli zlokalizowanej przy Dworcu Łódź Kaliska (tramwaje kursowały z łódzkich Stoków, a wcześniej z pętli na ulicy Północnej)
Autobusy z Dworca, aleja Włókniarzy do Legionów, dalej Konstantynowską kursowały do Konstantynowa [wariant 43A], natomiast 43B dalej przez Żabiczki, Ignacew, Mirosławice z wjazdem kieszeniowym do Kazimierza (tylko w kierunku Lutomierska). Po obsłużeniu przystanków w Kazimierzu dojeżdża do Lutomierska na Plac Jana Pawła II tuż obok dawnej pętli tramwajowej. Aktualnie z powodu przebudowy Dworca Łódź Kaliska pętla zlokalizowana jest na Dworcu PKS Łódź Kaliska, a także z powodu przebudowy ulicy Konstantynowskiej na odcinku Krzemieniecka -Juszczakiewicza linię 43AB kursują przez Bandurskiego, Wyszyńskiego, Armii Krajowej dając możliwość przesiadki pasażerów jadących do Łodzi już na dzielnicy Retkinia. Na trasie linii 43 znajduje się Muzeum Komunikacji Miejskiej na Brusie, nad którym opiekę sprawują członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów.
W najbliższym czasie z racji kończących się prac modernizacyjnych na linii do Konstantynowa planowane jest przywrócenie linii 43A w wersji tramwajowej w skróconej wersji do parku na Zdrowiu, gdyż dalsze kursowanie nie ulicą Zieloną na Stoki nie jest możliwe z racji budowy stacji Łódź-Śródmieście.
Co do przyszłości 43B do Lutomierska sytuacja jest mniej pewna w kwestii przywrócenia ruchu szynowego, gdyż znaczna część trasy od Placu Wolności w Konstantynowie leży na ternach miasta Konstantynów. Chęci obu miast są choć w ostatnim czasie obie strony za pomocą mediów społecznościowych przerzucają między sobą winę za brak działań w kierunku przywrócenia linii tramwajowej. Prawdopodobne jest, że na trasie do Lutomierska dalej będzie kursować autobusowa linia 43B
A teraz garść informacji technicznych. Kurs do Konstantynowa trwa 31 minut, Do Lutomierska dojedziemy w 53 minuty. Długość trasy do Konstantynowa to 10 km, a 21 km to dystans do Lutomierska. Od początku obsługi kursowało łódzkie MPK. Od 14.03.2020 do 30.11.2023 obsługę linii w wyniku wyłonionego drogą przetargu powierzono prywatnej firmie BP Tour z Lublina. Była ona obsługiwana wyłącznie autobusami Solaris Urbino 18 pozyskanymi z Warszawskiego Mobilisa. Z powodu braków kadrowych oraz fatalnego stanu technicznego autobusów oraz coraz częstszym wypadaniem kursów. Od 1.12.2023 linia wróciła pod skrzydła MPK Łódź. W tygodniu 43 obsługiwana jest 5 całodniowymi brygadami, natomiast weekend to 4 brygady całodzienne.