Czwarta część serii o liniach metropolitalnych to charakterystyka ostatniej linii szkieletowej, czyli linii M4. Linia ta podobnie jak pozostałe linie szkieletowe zastąpiła linię pospieszną z zakresu 8xx.
Poprzednik M4, czyli linie 815 i 908N.
Przed powołaniem do życia linii M4 na jej trasie kursowały dwie linie – w porze dziennej była to linia 815, natomiast w porze nocnej – linia 908N. Linia 815 kursowała po całej trasie przejazdu, tj. Katowice Piotra Skargi – Ostrowy Górnicze Pomnik, natomiast linia 908N realizowała nocne kursy na trasie Katowice Dworzec – Sosnowiec Urząd Miasta.
Autobus linii 815 w dni robocze w godzinach szczytu (6-8 i 15-17) odjeżdżał średnio co 20 minut, w godzinach 9-14 co pół godziny, natomiast po godzinie 17 aż do końca dnia autobus jeździł co godzinę. W soboty, niedzielę i święta autobusy również jeździły co godzinę. Autobusy kursowały na całej długości trasy do Ostrów, lub też na skróconym wariancie do przystanku Zagórze Zajezdnia, mieszczącym się obok zajezdni przewoźnika obsługującego tę linię, czyli PKM Sosnowiec.
Linia 908N kursowała w godzinach 23-4, realizując odjazdy co godzinę. Obsługę tej linii powierzono prywatnemu przewoźnikowi, firmie Irex. Obie wyżej opisane linie przestały istnieć 8 maja 2021 roku, kiedy uruchomiono linię M4.
W kwestii trasy przejazdu nic się w zasadzie nie zmieniło – linia M4 kursuje na tej samej trasie, co linia 815 – z katowickiego centrum linia kieruje się w stronę dzielnicy Dąbrówka Mała, gdzie wjeżdża do Sosnowca. W tym mieście linia obsługuje przystanki w centrum oraz w dzielnicach: Sielec, Środula, Zagórze, Porąbka, Kazimierz Górniczy oraz Ostrowy Górnicze. Czas przejazdu z Katowic do Ostrów wynosi 54 minuty, natomiast kursy do zajezdni zajmują 42 minuty. Znacząco poprawiła się częstotliwość kursowania – autobus w dni robocze kursuje w godzinach 6-22 kursuje co 20 minut, w soboty, niedziele i święta co 40 minut, natomiast w porze nocnej odjazdy realizowane są co godzinę. Nocna zmiana na linii M4 rozpoczyna swoje kursy z katowickiego dworca podziemnego, co ułatwia przesiadkę na inne linie nocne. Kursy do Ostrów realizowane są w dni robocze co godzinę, w soboty, niedziele i święta co 80 minut, natomiast w porze nocnej są to kursy o godzinie 22:31 oraz 3:40. Pozostałe kursy kończą trasę na przystanku Zagórze Zajezdnia.
Linię obsługuje w całości PKM Sosnowiec. W ciągu dnia spotkać tam można przypisane do tej linii Solarisy Urbino 18 III generacji, lub też inne, ciekawsze pojazdy – w galerii zdjęć znajdziecie na przykład zdjęcia Jelcza Mastero na tej linii. W porze nocnej na linię wyjeżdżają Solarisy Urbino 12 III generacji lub inne, podobne wiekiem wozy – na przykład hybrydowe Volvo 7900.
W ramach ciekawostki warto dodać, że przez pewien okres po uruchomieniu linii M4, w zamian za zlikwidowaną linię 908N jedna nocna brygada była obsługiwana przez firmę Irex. Na tej brygadzie najczęściej pojawiał się MAZ serii 203 o numerze bocznym 358, co była nie lada ciekawostką dla sympatyków transportu publicznego.
Uzupełnieniem artykułu jest obszerna fotogaleria, którą stworzyłem z panem Łukaszem Naprawcą, któremu dziękuję za możliwość wykorzystania jego zdjęć.