Dzisiaj napiszę o lokomotywie, którą skonstruowali nasi południowi sąsiedzi. Na naszych torach jeździła regularnie przez 8 lat, gdy naszym przewoźnikom brakowało sprzętu.
Pojazdy te, w Polsce nazywane „Pershingami”, zostały skonstruowane w związku z planowanym wycofaniem z czeskich torów elektrowozów Skoda 44E (jeżdżących także w Polsce pod oznaczeniem początkowo EU05, potem EP05). Czechosłowackie zakłady w Pilznie zaczęły produkować nowy elektrowóz, oznaczony jako 71E, w roku 1984. W podobnym czasie poznańskie zakłady Hipolita Cegielskiego wznowiły produkcję EU07. Czeska lokomotywa jednak już była wyposażona w rozruch impulsowy, podczas gdy w Polsce nawet produkowana od 1987 roku EP09 wyposażona była w bardzo już przestarzały rozruch oporowy. Do tego nawet EP09 i ET22, nie wspominając o EU07, były słabsze od czeskiego elektrowozu.
Czesi wyprodukowali 120 pojazdów dla Kolei Czechosłowackich, które po rozpadzie kraju przydzielono do pracy w Kolejach Czeskich i Słowackich. Na większe ilości tych pojazdów przewoźników naszych południowych sąsiadów nie było stać. Kilka nieodebranych pojazdów sprzedano do Włoch.
W 2008 roku czeskie lokomotywy zawitały na polskie tory. Najpierw wypożyczyło je PKP Intercity, a w latach 2012-2016 dzierżawiły je Przewozy Regionalne (ob. POLREGIO). Obecnie w Polsce spotkać je można jedynie z międzynarodowymi pociągami towarowymi, m.in. obsługiwanymi przez firmę ČD Cargo.
Škoda 71E bardzo ładnie pokazała, gdzie technicznie w połowie lat 80-tych XX wieku były Koleje Czechosłowackie, a gdzie Koleje Polskie. Czesi mieli rozwinięty rozruch impulsowy. Polacy dopiero w 1990 roku skonstruowali lokomotywę z takim rozruchem. I to kupionym właśnie od południowych sąsiadów. Co ciekawe, wykorzystali ten zakup nie do lokomotywy liniowej, a do manewrowej. Ot, polska rzeczywistość…
Na koniec dane techniczne „Pershinga”:
Typ: 71E
Producent: Škoda Transportation Pilzno, Czechosłowacja (ob. Czechy)
Lata produkcji: 1984-1992
Silniki: AL 4542 FiR
Liczba silników trakcyjnych: 4
Moc ciągła: 3480 kW
Rozruch: impulsowy
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Masa służbowa: 84 t
Długość: 16,8 m
Szerokość: 2,94 m
Wysokość: 4,64 m
Pozdrawiam serdecznie,
Marcin Czech