Autosan A1010M #716 z MZK Jelenia Góra

W dniu dzisiejszym chciałbym przybliżyć sylwetkę autobusu, który w Jeleniej Górze był pierwszym z wyświetlaczem mozaikowym. Mowa o Autosanie A1010M, który przyjechał do Jeleniej Góry w 1995 roku.

Zarówno rok produkcji (1995), jak i układ drzwi (2-2-0) wskazuje na to, że w Kotlinę Jeleniogórską przybył jeden z sześciu prototypów wyprodukowanych w Sanoku. Pojazd był wyposażony w silnik Renault oraz automatyczną przekładnię Allison. Żaden inny autobus jeżdżący w Jeleniej Górze nie był wyposażony w skrzynię biegów tego producenta.

Z zewnątrz autobus wyróżniał się stylistyką rodem z zachodnich autobusów mimo że część komponentów (np. reflektory czy tylne światła zespolone) pochodziły z innych modeli Autosana. Do wnętrza prowadziły dwie pary dwuskrzydłowych drzwi otwieranych na zewnątrz. Otwieraniu i zamykaniu drzwi – przynajmniej w jeleniogórskim egzemplarzu – towarzyszyła charakterystyczna melodyjka (generowany komputerowo wznoszący trójton). Autobus wprawdzie był średniopodłogowy, jednak został na tyle nisko zawieszony, że gdy kierowca podjechał zbyt blisko chodnika, płat drzwi potrafił zaczepić o krawężnik i był kłopot z zamknięciem drzwi.

We wnętrzu zastosowano klasyczny układ siedzeń 2+2 z przejściem pośrodku. Naprzeciw środkowych drzwi było miejsce na wózek dziecięcy lub inwalidzki tudzież dodatkowe miejsca stojące. Siedziska były wykonane z półmiękkiego materiału, a komfort jazdy był znacznie wyższy niż na siedziskach skajowych stosowanych w Jelczach czy Ikarusach.

Patrząc w kierunku przodu pasażerowie mieli do dyspozycji pionierski system informacji pasażerskiej w postaci dużego, mozaikowego wyświetlacza pokazującego nazwę kolejnego przystanku. Ponieważ zastosowany był taki, a nie inny, czasami – pomimo wielkości wyświetlacza – nazwa przystanku nie mieściła się w całości na nim, a mozaika nie daje możliwości przesuwania się napisu. Informacja o bieżącym/ następnym przystanku była również podawana przez głośniki.

Kierowca miał dość ergonomiczną deskę rozdzielczą. Jednak przyciski otwierania drzwi były umiejscowione dość nietypowo, bo na drzwiczkach prowadzących za konsolę. Również sterowanie przekładnią automatyczną nie było typowe – w pojazdach ze skrzyniami ZF lub Voith używane są przyciski, w tym pojeździe z lewej strony była dźwignia podobna do tych stosowanych w samochodach osobowych. Nie wiem ile w tym prawdy, ale chodziły pogłoski, że trudno było przyspieszyć, bo pedał gazu miał bardzo duży opór.

Autobus ten jeździł właściwie na wszystkich liniach miejskich, jednak najczęściej można było go spotkać na:
11 Goduszyńska <-> Trasa Czeska <-> Sobieskiego <-> Podwale <-> Konstytucji 3-go Maja (dzisiejsza Aleja Jana Pawła II) <-> Różyckiego <-> Wincentego Pola <-> Łomnicka <-> Łomnica <-> Wojanów <-> Bobrów
18 Apteka „Pod Koroną” <-> Wolności <-> Podgórzyńska <-> Podgórzyn <-> Przesieka/ Borowice/ Zachełmie
A (pośpieszna) 1 Maja (Dworzec Główny) <-> Wojska Polskiego <-> Wolności <-> Marcinkowskiego <-> Dworcowa <-> Sobieszowska <-> Rataja <-> Cieplicka <-> Piechowice Dworzec PKP
B (pośpieszna) Kiepury <-> Bacewicz <-> Ogińskiego <-> Różyckiego <-> Drzymały <-> Osiedle Robotnicze <-> Podwale <-> Wolności <-> Marcinkowskiego <-> Dworcowa <-> Sobieszowska <-> Rataja <-> Cieplicka <-> Piechowice Dworzec PKP
N (nocny) Kiepury <-> Bacewicz <-> Ogińskiego <-> Różyckiego <-> Drzymały <-> Osiedle Robotnicze <-> Podwale <-> Bankowa <-> Matejki/ Sudecka <-> Wojska Polskiego <-> Wolności <-> Marcinkowskiego <-> Dworcowa <-> Sobieszowska <-> Rataja <-> Cieplicka <-> Sobieszów.
Wyjeżdżał również na mniej oblegane kursy innych linii.

Z czasem autobus można było częściej spotkać w warsztacie niż na liniach. W końcu w 2007 roku został wycofany z ruchu liniowego, a następnie sprzedany do PKS Ostrów Wielkopolski. Posłużył tam do stycznia 2011 roku, gdy to na skutek uszkodzeń kratownicy został zezłomowany.

Na koniec dane techniczne tego pojazdu:
Producent: Autosan S.A.
Model: A1010M
Silnik: Renault MIDR 06.02.26V
Moc maksymalna: 175 KM
Skrzynia biegów: Allison MT643
Prędkość maksymalna: b.d.
Masa własna: 8 t
Masa całkowita: 13,5 t
ABS: tak
Długość: 10 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 2,98 m
Liczba miejsc siedzących: 27
Liczba miejsc ogółem: 80

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.