Kłopoty z eksploatacją, awaryjność i duży pobór prądu jednostek EW58 była przyczynkiem do zbudowania nowej serii pociągów. Projekty powstały już w 1980 roku. Planowano zbudować dwie jednostki – 2WE do ruchu lokalnego (docelowo EN59) i 6WE do podmiejskiego (EW60). Koniec końców przekazano do realizacji i to dopiero w 1987 roku tylko projekt 6WE. Dwie prototypowe jednostki były gotowe w 1990 roku. Planowano zbudować jeszcze 40 takich, ale nic z tego nie wyszło. Natomiast 2WE nie doczekało się nawet prototypu.
EW60 skierowano do pracy na gdańskiej SKM w 1991 roku. Z technicznego punktu widzenia miała wszystko, żeby sprawdzić się w ruchu podmiejskim, mimo że miała o połowę mniej silników od EW58 (układ wagonów jak w EN57 – ra+s+rb). Za to cztery pary przesuwnych drzwi na wagon zapewniało szybką wymianę podróżnych.
Jednostka fabrycznie miała silniki z EW58. Również przestarzały rozruch oporowy. Jednostki mogły łączyć się tylko w obrębie tej serii – pewne zmiany konstrukcyjne spowodowały, że EW60 nie współpracowały ani z EW58, ani tym bardziej z EN57.
W 2000 roku obu jednostkom wyszła rewizja i skierowane zostały na naprawę. Zamiast niej „skanibalizowano” obie jednostki – wiele części pasowało do EW58, a więc nowy sprzęt ratował starsze pojazdy. Taki paradoks tylko na PKP.
EW60, rozłożone niemal na czynniki pierwsze, stały tak bezczynnie jeszcze 5 lat. Wtedy właśnie zakupiono je dla Kolei Mazowieckich. ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2006-2007 przeprowadził modernizację – zmieniono czoła, wyremontowano i przearanżowano wnętrze, dodano podest i miejsce dla niepełnosprawnych, zamontowano silniki asynchroniczne, rozruch impulsowy, po czym w 2007 roku jednostki rozpoczęły liniową pracę. Nie zmieniono wysokoperonowej charakterystyki pociągu, więc na części tras obsługiwanych przez Koleje Mazowieckie EW60 pojawić się nie mogły.
To zmieniło się po drugiej modernizacji w latach 2013-14. Znów pogrzebano w układzie napędowym – w miejsce chopperów z pierwszej modernizacji wstawiono falowniki. Spowodowało to zwiększenie prędkości maksymalnej do 120 km/h. Usunięto z wagonów rozrządczych skrajne drzwi i w to miejsce dostawiono dodatkowe miejsca siedzące. No i w drzwiach pojawiły się rozkładane stopnie, co pozwoliło puścić jednostki na wszystkie trasy pod drutem, jakie tylko obsługują Koleje Mazowieckie.
EW60 było ostatnią wysokoperonową jednostką wyprodukowaną dla krajowej kolei. Szkoda, że wyszły tylko dwie sztuki…
EW60 – dane techniczne
Typ: 6WE/ 6Web
Producent: Pafawag Wrocław/ ZNTK Mińsk Mazowiecki
Typ silników trakcyjnych:
Seryjny i po pierwszej modernizacji: LKa-435
Po drugiej modernizacji: asynchroniczne
Ilość i moc silników: 4×206 kW
Prędkość maksymalna:
Seryjnie i po pierwszej modernizacji: 100 km/h
Po drugiej modernizacji: 120 km/h
Lata produkcji: 1990
Pierwsza modernizacja: 2006-2007
Druga modernizacja: 2013-2014