Pierwszy, pilotażowy, odcinek serii materiałów o historii taboru autobusowego w Łomży postawiłem zrobić samodzielnie, bez pomocy pasjonatów z rejonu podlaskiego… Mam nadzieję, że udało mi się w stopniu przynajmniej przyzwoitym…
We współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Łomży sp. Z o.o., a przede wszystkim z Panem Prezesem Januszem Nowakowskim oraz Panem Andrzejem Kobylińskim, chcę pokazać Wam jak zmienia się flota autobusów miejskich w Łomży. Na pierwszy rzut wspomnę Wam o zakończeniu eksploatacji modelu Jelcz M11, które nastąpiło dokładnie 12 lat temu, 28 października 2011 r. Wówczas łomżyńskie MPK wyrejestrowało ostatni egzemplarz modelu M11 o nr taborowym #157.
Jelcze M11, popularnie zwane „migami” przybywały do Łomży w latach 1987 – 1990. W tym okresie do tego podlaskiego miasta przyjechało, co najmniej, 25 sztuk fabrycznie nowych autobusów prosto z fabryki w Jelczu-Laskowicach. W przekroju historii, o którym wiemy, autobusy te numerowano nr taborowymi w przedziałach #136 – #154, #157 – #159, #162 oraz #172. Jak już wspomniałem, ostatnim wyrejestrowanym, był wóz o nr #157, który definitywnie zakończył historię tego modelu w mieście.
Jak doskonale wiecie, Jelcze M11 przez wiele lat stanowiły, wraz z Autosanami H9-35, podstawę taboru przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w mniejszych miastach, takich właśnie jak Łomża. Kursowały przez lata na wszystkich trasach, bez żadnego wyjątku bowiem nie miały najmniejszych problemów w pokonywaniu ciasnych podmiejskich dróg czy innych „niespodzianek” jakie szykowały im podmiejskie rewiry.
Model „M11” produkowany był w latach 1985-1990 w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Wykorzystywano do powstania tego kultowego, dla Nas pasjonatów, autobusu skrócone o 1 metr nadwozie autobusu PR110 oraz w pełni wyposażone, sprowadzane z Węgierskiej Republiki Ludowej, podwozie Csepel 260.88, stosowane w budowie autobusów Ikarus 260.0x. Można śmiało stwierdzić, że była to oficjalna kooperacja polskiego i węgierskiego producenta celem ograniczenia kosztów produkcji autobusów komunikacji miejskiej w okresie przemian ustrojowo-gospodarczych w Polsce.
Dla przypomnienia, kilka danych technicznych dla Jelczy M11:
producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu-Laskowicach
model: M11
premiera: 1983
lata produkcji: 1985 – 1990
nadwozie: PR110 skrócone o 1 metr
podwozie: Csepel 260.88
silnik: Rába-MAN D2156HM6U
moc silnika: 192 KM
pojemność silnika: 10350 cm³
skrzynia biegów: V-biegowa, mechaniczna
model skrzyni biegów: Csepel ASH75.2
ilość drzwi: 3
układ drzwi: 2-2-2
długość: 11000 mm
wysokość: 3080 mm
szerokość: 2500 mm