Dziś na łamach felietonu przedstawimy Państwu dzieje przyczepy ND o numerze taborowym 538. Wspomniany wóz wyprodukowany został w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal w 1952.
Do ruchu w Krakowie wprowadzony został 11 czerwca 1952 i mieszkańcom służył do listopada 1978. Wyposażenie wagonu w przestrzeni pasażerskiej było takie same, a jedynie pomosty różniły się brakiem stanowiska do prowadzenia w wagonie doczepnym. Różnice w doczepie dotyczyły m.in: niezbędnej instalacji elektrycznej czy silnika trakcyjnego. Wagony doczepne w stolicy Małopolski otrzymywały numery od 531 wzwyż i uwzględniały pozycje zajęte przez inne starsze wagony doczepne, a w kolejnych latach po odstawieniu wagonów PN1 czy PN3 uzupełniano zwolnione kolejne numery.
Renowacja wagonu o numerze 538 rozpoczęto w 1987 roku, ale z racji na sytuację w jakiej znalazło się MPK w 1990 odbudowę ukończono we wrześniu 1992 roku. Remont prowadzony był równocześnie przy wagonie doczepnym i silnikowym o numerze 26. Warto wspomnieć o tym, iż w wyniku sytuacji, kiedy wagon silnikowy o numerze 26 wypożyczony został do Norymbergii, przyczepa o numerze 538 nie była wykorzystywana, ale dopiero po powrocie do Krakowa Enki o numerze 26 pozwoliło na pełne wykorzystanie potencjału obu wozów.
Wartą uwagi ciekawostką jest to, iż kiedy wiosną 2017 oddawano do ruchu Ring o numerze 272, zdecydowano o przemalowaniu wagonu numer 538 na kolor czerwony, czyli taki w jakim wyprodukowano go w 1952 roku.
Materiał tworzony był przy pomocy książki pt. ” Historyczne pojazdy komunikacji miejskiej w Krakowie autorstwa Pana Jacka Kołodzieja.