Volvo 7000 #3001 z kolekcji Czerwony Ikarus

Kolejny materiał w Naszym cyklu o zabytkowych oraz historycznych pojazdach transportu publicznego w Polsce oddaję dzisiaj w Wasze ręce. Zapraszam bardzo serdecznie do Łodzi, gdzie w kolekcji grupy pasjonatów „Czerwony Ikarus” jest… Volvo 7000 z 2002 r. 

W grudniu 2002 roku egzemplarz ten zarejestrowano, dopuszczono do ruchu oraz wprowadzono do parku taborowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji sp. z o.o. w Łomży. Od pierwszych swoich dni widniał tamże pod numerem taborowym #185 oraz numerem rejestracyjnym „BL 08185”. 

Przez 21 lat obsługiwał wszystkie możliwe trasy linii autobusowych w sieci komunikacyjnej Łomży oraz okolic. Zakup modelu 7000 do Łomży pozwolił wycofać kultowe Jelcze M11. W 2023 roku, wraz z innymi egzemplarzami, został wystawiony na sprzedaż. Zakupili go pasjonaci z grupy „Czerwony Ikarus”, która w swoich zbiorach posiada m.in. Autosana H9-35, Jelcza PR110M oraz garść różnych Ikarusów. Właśnie mija pierwszy rok od przybycia autobusu do miasta Włókniarzy, gdzie zdążył już obsługiwać kilka specjalnych zadań, jak np. Noc Muzeów czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. 

Model 7000, znany na rynku już od 1998 roku, to następca takich modeli jak B10LA czy B10BLE. Wprowadzenie go na rynek zbiegło się z utworzeniem europejskiego centrum produkcji koncernu we Wrocławiu, bowiem jak do tamtej pory zdecydowana większość sprzedawanych autobusów trafiała na rynek skandynawski. Rodzina autobusów '7000′ opracowana została przy współpracy inżynierów z Polski, Austrii oraz Szwecji. Co ciekawe, wprowadzając rodzinę '7000′, zrezygnowano z oferowania wielu wersji tych pojazdów. Pozostawiono autobusy standardowe, 12-metrowe, przegubowe, 18-metrowe oraz zbudowane na ich podstawie trolejbusy. 

Autobusy te zbudowano przede wszystkim ze stali nierdzewnej (szkielet oraz poszycie zewnętrzne), ale także z tworzyw sztucznych (ściana przednia i tylna). Wyjątkiem jest dach, bowiem tutaj zamawiający miał możliwość wyboru pomiędzy laminatami a aluminium. Proces produkcyjny, po metamorfozie, wyeliminował łączenie elementów pojazdu za pomocą spawania. Wszystko do siebie jest… klejone. Konstrukcja '7000′ jest bardzo odporna na korodowanie, bowiem podwozie zabezpieczono bitumicznie, a dolna część pojazdu zbudowana jest ze stali kwasoodpornej. Minimalną trwałość autobusów Volvo z rodziny '7xxx’ ocenia się na 15-20 lat eksploatacji. 

Ktoś z Was zapyta „dlaczego łódzcy miłośnicy zakupili taki pojazd do swoich zbiorów?”… śpieszę z odpowiedzią… w latach 2000-2003 łódzkie MPK zakupiło aż 40 sztuk fabrycznie nowych egzemplarzy tego modelu, które zgromadzono w łódzkich zajezdniach. Nasz dzisiejszy bohater stylizowany jest na pierwszy egzemplarz, który w 2000 roku dotarł do Łodzi i otrzymał numer taborowy #3001. Poniżej znajdziecie kilka danych technicznych tego pojazdu. 

Marka: Volvo
Model: 7000
Rok produkcji: 2002 
VIN: YV3R7G61321000987
Silnik: Volvo D7C250
Moc silnika: 250 KM 
Pojemność silnika: 7284 cm3
Norma emisji spalin: EURO III
Skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna 
Model skrzyni biegów: ZF 4HP500
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-2
Pierwszy właściciel: MPK Sp. z o.o. w Łomży 
Obecny właściciel: „Czerwony Ikarus”, Łódź 
Zabytkowy: od 2023 roku 

Materiał ten powstał dzięki danym z serwisu szczecińskiej komunikacji miejskiej „Komis” oraz „Łódzkie autobusy i tramwaje” Pana Wojciecha Dębskiego. 

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.