Witam wszystkich ponownie i zapraszam na kolejną podróż jedna z łódzki linii autobusowych. Dziś wsiadamy do 75.
Powstanie linii 75 datowane jest na 1.06.1968. Początkowo linia łączyła ze sobą Widzew Wschód z Dąbrową na trasie ulicami Rokicińska, Augustów, Zakładowa, Olechowska, Tomaszowska, Dąbrowskiego do pętli Dąbrową.
W październiku 1969 do 75 dołączył bisowy wariant na trasie Rokicińska, Augustów, Zakładowa – Zakładowa/Dyspozytorska. W styczniu 1973 nastąpiła likwidacja Bisowego wariantu.
Na czas budowy wiaduktu w ulicy Dąbrowskiego w roku 1980 „75” skierowano do pętli przy Felińskiego.
W sierpniu 1981 roku po otwarciu nowej pętli Rokicińska-Gronadzka w Andrzejowie linia 75 została skierowana w ten rejon jednocześnie obsługując dotychczasową trasę
W kwietniu 1985 roku linię zawieszono, wróciła dopiero na początku 1990 roku zastępując linię 70 BIS na nowej trasie łącząc pętle przy Paradnej z pętlą przy Tuwima.
Dwa lata później w sierpniu 1992 roku po oddaniu nowej pętli przy Wydawniczej siedemdziesiątka piątka docierała tu z Paradnej. Od pierwszego sierpnia 1997 roku z Paradnej dotychczasową trasą linia kursowała ponownie w rejon Widzewa, a dokładniej na pętle przy Rokicińskiej-Puszkina. Kilka dni później od 11.08 linię skierowano do pętli Rzgowska/C.Z.M.P. z jednoczesnym wjazdem na pętle Paradna/Wołodyjowskiego.
Kolejną większą zmianą dla linii 75 była zmiana w rejonie ulicy Rzgowskiej tuż przy pętli C.Z.M.P. ulicą Paradną i Kosynierów Gdyńskich dalej Rzgowska, Broniewskiego, Tatrzańską, Śmigłego-Rydza, Piłsudskiego wykonywała wjazd pod supermarket Tesco (wyłącznie w kierunku Rokicińskiej), a następnie kierowała się w stronę ulicy Puszkina.
Budowa trasy WZ w 2015 roku spowodowała zmianę trasy i tak linię 75 od węzła Śmigłego-Rydza/Piłsudskiego skierowano na Kopcińskiego, Palki, Wojska Polskiego do pętli przy Dworcu PKS Północny.
Linia 75 to kolejna linia którą dosięgły zmiany jakie nastąpiły w kwietniu 2017 roku. Podzielono ją na dwa warianty A i B oraz skierowane na trasę między Matek Polskich w rejonie Instytutu CZMP do Dworca Łódź Widzew, wariant A oraz Starowa Góra – Widzew wariant B.
Rok później w wyniku likwidacji linii 95A i 95B, linia 75 AB kursowała od węzła Św. Wojciecha-Rzgowska ulicami Kosynierów Gdyńskich, Trybunalska, Demokratyczna, Bartoszewskiego, Siostrzana, Graniczna, Ekonomiczna (wariantA, Przestrzenna (wariant B), Rudzka, Pabianicka – CHOCIANOWICE IKEA zastępujący na tym odcinku zlikwidowane 95.
Aktualnie linia 75 z powodu przebudowy wiaduktów w ulicy Przybyszewskiego kursuje ulicą Niciarnianą do Dworca Łódź Widzew
Tak jak zawze na sam koniec garść informacji technicznych.
Czas przejazdu dla obu wariantów to średnio 70 minut w jedną stronę i 24 kilometry.
Linię obsługuje zajezdnia Nowe Sady – EA2
W dni robocze wyjeżdża 8 brygad autobusami solo, w weekendy jest to 6 brygad również autobusami solo.