KRAKÓW: Komunikacyjne podsumowanie 2024 roku

Coraz większymi krokami rok 2024 zbliża się ku końcowi. Z tej okazji zostało przygotowane podsumowanie bieżącego roku w stolicy Małopolski.

Przez ostatni rok w Krakowie sporo się działo. Zacznijmy od MPK Kraków – w styczniu otwarty został nowy terminal autobusowo-tramwajowy na Górce Narodowej, gdzie skierowane zostały na początku linie 257, 277, 280, 503, a z czasem kolejne linie.
Obecnie do wspomnianej pętli docierają następujące linie: 128, 169/469, 193, 257, 277, 280, 297, 503, 917.

W styczniu po trasie Wolbromskiej skierowana została linia autobusowa 337, a do pętli Prądnik Biały Zachód „513”, która dotarła w wakacje. W lutym do ruchu skierowano cztery minibusy Automet City Smile, które zostały zakupione z myślą o obsłudze tych miejsc, do których większe pojazdy nie dałyby rady wjechać. Również w lutym uruchomiona została nowa linia autobusowa 198 na trasie Mistrzejowice – Zakole, na której można zaobserwować wspomniane Automety.

W marcu uruchomiona została nowa linia 108 kursująca na trasie Bronowice Małe – Bronowice Wizjonerów i do jej obsługi skierowane zostały Autosany. Również w marcu uruchomiona została linia autobusowa 476 kursująca na trasie Kostrze OSP – Czerwone Maki, wykonująca kilka kursów dziennie.

Kolejne nowości pojawiły się w kwietniu, kiedy uruchomiono linię 116 na trasie Czerwone Maki- Podgórki Tynieckie przez ulicę Kozienicką oraz uruchomiono linię 496 z Łagiewnik do Kostrzy OSP przez Winnicką z wydzielonych kursów „sto dziewięćdziesiąt szóstki”.

W maju rozpoczął się kolejny sezon turystyczny i uruchomiono linię 434, która wzmacniała 134 na trasie ZOO – Baba Jaga oraz wzmocniono LR0.

W czerwcu ruszył kolejny sezon Krakowskiej Linii Muzealnej, gdzie zdawaliśmy Państwu relacje przez wakacyjne tygodnie. Wspomnę również o tym, iż 12 czerwca podpisano umowę na kupno nowych 37 Solarisów, a z kolei 18 lipca na dostawę 8 nowych Autosanów.

W lipcu rozpoczęły się testy PEV6 marki King Long, które trwały kilka tygodni i w tym czasie skierowany został do obsługi linii 116, 176/476, 180 i 198.

W sierpniu wprowadzono jedna zmianę na terenie gminy Kocmyrzów-Luborzyca, gdzie 232 wydłużone zostało do Wilkowa.

Kolejne większe zmiany dla MPK Kraków nastąpiły jesienią, kiedy to w wyniku wejścia nowej umowy z Mobilisem doszło do sporych roszad. Z dniem 19 października linie 110, 113, 196/496, 129, 163, 184, 511. przeszły do Mobilisu, ale o tym w drugiej części artykułu. W wyniku zmian MPK Kraków wyjechało na całkowicie nowe 125 oraz rozpoczęło obsługę nowych linii 148 czy 195.  Dodatkowo doszło do wydłużenia 169 do Górki Narodowej, z kolei linia 153 wydłużona została do Miejskiego Centrum Opieki. 7 października 2024 doszło do pożaru jednego z Solarisów Urbino 18 Hybrid o numerze taborowym BH417.

 W listopadzie ogłoszono przetarg na 200 nowych autobusów zasilanych silnikiem diesla oraz 42 pojazdy o napędach elektrycznym i wodorowym. W tym samym miesiącu wprowadzone zostały zmiany na terenie czterech gmin, którymi były:
– Kocmyrzów-Luborzyca: wzmocnienie linii 232
– Zabierzów: reorganizacja kursów oraz uruchomienie nowych linii 288 i 298
– Świątniki: wzmocnienie linii 225
– Niepołomice: wzmocnienie linii 211 w godzinach szczytu

Warto też przypomnieć, że w MPK Kraków trwają nadal testy wodorowych autobusów i poza wcześniejszą obecnością Solarisa czy Autosana do testów dołączył wodorowy Mercedes-Benz, który w Krakowie będzie przebywać do 8 stycznia.

W grudniu ogłoszono oferty w przetargu na dostawę nowych tramwajów, który został powtórzony z racji na wcześniejsze unieważnienie. Również w grudniu wprowadzono kolejne zmiany na terenie aglomeracji, które objęły gminę Zielonki. Zlikwidowano tam linię 287 a zmiany tras wprowadzono na 207, 267 i 297.

Po streszczeniu sytuacji w MPK czas na przejście do Mobilisu, dla którego był to czas przygotowań do rozpoczęcia nowej umowy, która weszła w życie 19 października 2024. W międzyczasie okazało się, że nowa zajezdnia tego przewoźnika zlokalizowana będzie na ulicy Makuszyńskiego. Rozpoczął się wyścig z czasem, aby w odpowiednim czasie dostarczyć nowe pojazdy. Im bliżej rozpoczęcia kontraktu, tym robiło się gorąco, bo nie wszystkie pojazdy zostały dostarczone na czas. W dniu rozpoczęcia nowej umowy Mobilisu w flocie znajdowały się Mercedesy Conecto, AMZ City Smile w wersjach dziesięcio- i dwunastometrowej, Scanie, MAN-y, MMI i Autosany.

Łączna ilość pojazdów wynosi 151. W wyniku tego doszło do wzrostu obsługi linii i obecnie Mobilis obsługuje następujące linie:
102 Krowodrza Górka – Bielany
103 Aleja Przyjaźni –  Lesisko
106 Łagiewniki – Skotniki Szkoła
109 Cracovia Stadion – Bielany
110 Aleja Przyjaźni  – Węgrzynowice
113 Czyżyny Dworzec –  Elektrociepłownia
126 Bronowice Małe –  Osiedle Podwawelskie
129 Czyżyny Dworzec – Dworzec Główny Zachód
136 Łagiewniki – Osiedle Pod Fortem
142/442 Osiedle Na Stoku – Czyżyny Dworzec/Cmentarz Prądnik Czerwony
147 Nowy Kleparz –  Żabiniec
152/352 Czyżyny Dworzec – Cmentarz Olszanica/Kryspinów
159 Cichy Kącik – Osiedle Piastów
163 Miejskie Centrum Opieki – Szpital Rydygiera
178/578  Mistrzejowice – Łagiewniki/Czerwone Maki P+R
184 Prądnik Czerwony – Starowiślna
189 Plac Centralny – Nowy Kleparz
193 Górka Narodowa – Lesisko
196/496 Łagiewniki – Kozienicka/Kostrze OSP
413 Na Załęczu – Rondo Czyżyńskie
501 Bulwarowa – Chełmońskiego Pętla
603 Na Załęczu – Czyżyny Dworzec
612 Osiedle Podwawelskie – Tyniec Kamieniołom
LR2 Czyżyny Dworzec – Przylasek Rusiecki Kąpielisko

Na chwilę obecną Mobilis posiada dwie zajezdnie: „Na Załęczu” i „Makuszyńskiego”, a docelowo zostanie z tą drugą. Trzeba wspomnieć też o tym, iż w sierpniu jeden z pojazdów tego przewoźnika spalił się doszczętnie – mowa tutaj o Autosanie M12LF o numerze MA202.

Jak Państwo widzą, mijający rok był pełen wyzwań dla obu przewoźników. Co przyniesie kolejny? Karty możemy już odkryć. Kraków czeka na obchody 150-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie, Mobilis na zakończenie eksploatacji Mercedesów, AMZ oraz Autosana i pełne ich zastąpienie przez nowe MAN-y i Scanie.