JELENIA GÓRA: Linia 8

Dzisiaj chciałbym opowiedzieć o linii, która dzisiaj jeździ zupełnie inaczej niż to, co pamiętam z dzieciństwa – o pierwotnym jej przebiegu nie wspominając. Chodzi o „ósemkę”.

            Linia ta powstała 1 listopada 1969 roku. Gdyby ktoś spojrzał na jej pierwotną trasę, powiedziałby: przecież to stary przebieg „dwójki”! Rzeczywiście, „ósemka” miała trasę pokrywającą się z ówczesną „dwójką” do skrzyżowania Wincentego Pola i Chłopskiej, a dalej została poprowadzona do wówczas osobnej wsi Maciejowa. W ten sposób „ósemka” zdegradowała „dwójkę” do roli szczytówki.

            Bardzo szybko jednak ten stan rzeczy się zmienił. Od 10 lipca 1970 roku „dwójka” została wydłużona do Maciejowej, zaś „ósemka” dostała nową trasę – zaczynała na nowej pętli przy ulicy Różyckiego, po czym jechała Racławicką (dziś Aleja Jana Pawła II na odcinku od skrzyżowania z Różyckiego do torów kolejowych), Legnicką (dziś Aleja Jana Pawła II na odcinku od torowiska do skrzyżowania z Grunwaldzką), Grunwaldzką, Mostową, Podwalem, Placem Stalingradu (dziś Plac kard. Wyszyńskiego) i Wolności do nowej Zajezdni na samym szczycie ulicy Wolności, na ówczesnej granicy Jeleniej Góry i Cieplic. Zajezdnia ta swoją drogą istnieje do dziś.

            W 1972 roku trasa „ósemki” została znacznie wydłużona. Na terenie Jeleniej Góry nic się nie zmieniło, ale od zajezdni jechała dalej cieplickimi ulicami: 1-go Maja (dziś jeleniogórska Wolności do skrzyżowania z ul. Wróblewskiego), Komuny Paryskiej (dziś jeleniogórska Wolności od skrzyżowania z Wróblewskiego do skrzyżowania z Cervi i Podgórzyńską), 22 lipca (dziś Cervi) i Mireckiego (dziś Cieplicka) do Wojcieszyc.

            Przebieg „ósemki” nieznacznie zmienił się w 1975 roku. Od Podwala autobus nie jechał już przez Plac Stalingradu, tylko skręcał na Sobieskiego, przejeżdżał przez Karola Miarki i Pstrowskiego i dopiero za Małą Pocztą wjeżdżał na Wolności.

            Na skutek rozrostu Zabobrza podobnie jak „siódemka”, również „ósemka” w latach 80-tych zmieniła przebieg. Zaczynała na Bacewicz, przejeżdżała przez Ogińskiego, Różyckiego, Drzymały i Osiedle Robotnicze do Podwala, dalej przez Sobieskiego, Karola Miarki i Pstrowskiego do Wolności i od warsztatów szkolnych na skrzyżowaniu Wolności i Marcinkowskiego trasa się zmieniła – „ósemka” przestała jeździć koło sanatoriów. Podobnie jak „siódemka” skręcała w Marcinkowskiego, a dalej przez Jagiellońską i Zjednoczenia Narodowego. Później przecinała Sobieszowską, torowisko linii kolejowej do Szklarskiej Poręby i jechała do Wojcieszyc. W 1992 roku, na skutek zniszczeń ulic Jagiellońskiej i Zjednoczenia Narodowego oraz zwyczajnej ciasnoty (dwa autobusy mijały się tam z ogromnymi kłopotami) „ósemka” w kierunku Wojcieszyc zaczęła jeździć przez znacznie szersze Dworcową i Sobieszowską.

            „Ósemkę” wyeksmitowano z Zabobrza, ba – z centrum Jeleniej Góry w 1993 roku. Do Wojcieszyc nadal jeździła, tyle że z przystanku Strzelecka Góra, w pobliżu skrzyżowania ulic Wolności i Junaków. W 1998 – podobnie jak linię 7, tak samo i 8 poprowadzono w obu kierunkach przez Sobieszowską – ulice Jagiellońska i Zjednoczenia Narodowego były zbyt zniszczone nawet na jednokierunkowy ruch autobusów. Swoją drogą, część kursów „ósemki” wydłużono na skrzyżowanie w Kromnowie.

            W 2000 roku „ósemka” nagle zniknęła. Gmina Stara Kamienica zażądała innej wyceny biletów na ich terenie, na co MZK się nie zgodziło. W efekcie do Wojcieszyc zaczął jeździć prywatny przewoźnik na linii „W”. Jednak w 2001 roku „ósemka” wróciła na tej samej trasie co poprzednio – ze Strzeleckiej Góry do Wojcieszyc i Kromnowa. Był jednak haczyk – „ósemką” nie można było pojechać na zwykłym bilecie dostępnym w niemal każdym kiosku. Gmina Stara Kamienica, do której należą Wojcieszyce, zażądała innych stawek. W związku z tym nawet jeśli ktoś nie chciał jechać do Wojcieszyc, tylko np. zrobił zakupy na skrzyżowaniu Marcinkowskiego i Wolności i potem chciał pojechać na przystanek przy Sobieszowskiej, a „siódemki” albo „piętnastki” akurat nie było, zaś jechała „ósemka” – musiał kupić bilet u kierowcy po stawce wyznaczonej przez Starą Kamienicę. Absurdalna sytuacja. Dlatego linia ta w 2007 roku zniknęła z sieci MZK Jelenia Góra.

            Przez następne 9 lat żadna linia autobusowa nie nosiła tego numeru. Dopiero 1 czerwca 2016 roku „ósemka” została przywrócona, ale na zupełnie innej trasie. Zaczynała spod dworca głównego, następnie przez Wojska Polskiego, Sudecką (powrót Matejki) i Bankową na Podwale, a dalej Osiedlem Robotniczym, Drzymały i Flisaków na Różyckiego, skąd przez Ogińskiego na Bacewicz i przez Sygietyńskiego przez całą długość Kiepury, gdzie kończyła trasę. Nie licząc ulic Bacewicz, Sygietyńskiego i Kiepury to był „dubel” jeżdżącej do Dziwiszowa „dziesiątki” …

            Obecnie jednak ta linia jest nieco bardziej sensowna. Jeździ na trasie następującej:

1 MAJA (pętla Dworzec Główny PKP) – Wojska Polskiego – Sudecka/Matejki – Bankowa – Plac Niepodległości – Plac kard. Wyszyńskiego – Podwale – Osiedle Robotnicze – Drzymały – Flisaków – Różyckiego – Ogińskiego – Bacewicz – Sygietyńskiego – Kilara – Jeżów Sudecki (Graniczna – Polna – OSIEDLE JEŻÓWKA).

Wariantowo nadal ma możliwość jazdy na Kiepury, a także pominięcia przystanku na Kilara.

            Całkowite przetrasowanie „ósemki” nie oznacza, że Wojcieszyce nie mają żadnego połączenia z Jelenią Górą. Jeżdżą tam bowiem „okrąglaki” Powiatowej Komunikacji Karkonoskiej – 108 i 118. O tych liniach jednak opowiem w innym artykule.

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.