Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej od lat był związany z marką Ikarus które napływały masowo do miasta. Jednak czasy, gdy to niska podłoga zaczęła wkraczać do miast oferując komfort przewozów osób niepełnosprawnych a był to jeden z celów przewoźnika by ta grupa osób również mogła swobodnie podróżować po mieście. Polscy przewoźnicy masowo zaczęli stawiać na wymianę taborową w swoich parkach taborowych. Nie inaczej było w Bielsku-Białej, gdzie Miejski Zakład Komunikacyjny stał się w 1996 roku posiadaczem pierwszej partii autobusów niskopodłogowych marki Ikarus 411.08. W 1997 roku przewoźnik zamówił partię 3 autobusów Ikarus 412.08B które wówczas oferował producent z Węgier.
Autobusy Ikarus 412.08B był odpowiednikiem autobusu Ikarus 411.08 z tym wyjątkiem, że wozy miały 12 metrów. Bielskie Ikarusy 412.08B zostały wyposażone w silnik MAN D0826 LOH 15 o pojemności 6 871 cm3 i mocy 217KM, zblokowany ze skrzynią ZF ECOMAT 4HP500. W autobusie mogło podróżować 28 pasażerów na miejscach siedzących wraz kierowcą. Bardzo ciekawą opcją było wyposażenie kabiny kierowcy w typ zamknięty do połowy pierwszych drzwi co dawało dodatkowy komfort pracy. Ponadto wyposażono je w nowy fotel kierowcy o zwiększonej możliwości regulacji, ogrzewaną szybę w przednich drzwiach oraz tachograf. Wozy które trafiły w sierpniu 1997 roku do MZK zostały zmontowane w MPK Częstochowa, gdzie producent dostarczał cały pojazd i poszczególne komponenty do montażu.
Ikarusy 412 otrzymały odmienne malowanie niż pojazdy modelu 411 – ściany przednie i tylne oraz powierzchnie boczne otrzymały kolor kości słoniowej a od linii czarnych zderzaków biegł czerwony pas na całej długości bocznej ściany. Taki sam pas, ale już dużo mniejszych rozmiarów poprowadzono nad linią okien. Z całej trójki pojazdów tylko autobus o numerze taborowym 065 otrzymał w 2007 r. nowe malowanie miejskie.
Pierwszego Ikarusa 412 wycofano z eksploatacji w wyniku awarii silnika i pęknięcia kratownicy w 2007 r. a kolejne dwa wycofano w 2009 r. Niestety wady również nie oszczędziły tego typu konstrukcji. Po latach eksploatacji okazało się, że silniki były na tyle ciężkie, że bardzo często dochodziło do złamania kratownicy. Również projektanci nie opracowali lepszego wnętrza przez co w autobusie było dość ciasno.
W Bielsku-Białej eksploatowane pojazdy dość szybko zostały wycofane. Pierwszy z nich został #064 który z powodu poważnej awarii silnika został odstawiony już grudniu 2007 roku co wówczas nie było dobrym wynikiem jak na tą markę. Ikarusa 412.08B o numerze #063 wycofano czerwcu 2009 roku a ostatniego z tej serii #065 już we wrześniu 2009 roku, gdzie definitywnie zakończono eksploatacje tego typu pojazdów.
Warto dodać, że wozy otrzymały miano zamiatarek a to dzięki temu z uwagi na częste zjawisko zamiatania nisko osadzonym podwoziem gałęzi drzew i innych pozostałości po wichurach jakie często nawiedzały miasto. W Polsce z dostarczonych 36 sztuk wozów nie zachował się żaden z tego typu pojazdów jako historyczny choć w zbiorach MPK Częstochowa znajduje się jeden, ale jaki będzie jego los czas pokaże.
DANE TECHNICZNE:
Silnik: MAN D0826LOH15
Pojemność: 6871cm3
Moc: 217KM
Skrzynia biegów: ZF 4HP 500
Liczba miejsc ogółem: 92
Liczba miejsc siedzących: 28
Długość: 12 000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2805 mm
Układ drzwi: 2-2-2