Parówką ze stolicy na Śląsk – 10. rocznica sprowadzenia wagonu Konstal 13N #308 na Śląsk

W latach 1962- 1969 na stan taboru MZK Warszawa wpisano łącznie 838 sztuk wagonów Konstal 13N. Jednym z wagonów zakupionych wtedy przez MZK Warszawa stał się główny bohater dzisiejszego artykułu.

W marcu 1967 roku jednym z przyjętych na stan wagonów 13N został pojazd o numerze 366. W Warszawie pojazd ten nosił oznaczenie 13NP. W 1994 roku, po stworzeniu spółki „Tramwaje Warszawskie” został wpisany na stan tej spółki, zachowując dotychczasowy numer taborowy. Służył on mieszkańcom Warszawy łącznie przez 46 lat, stacjonując we wszystkich zajezdniach przewoźnika. Przez długi okres eksploatacji wagon spotkać można było na wielu liniach tramwajowych – na przykład 2, 6, 15, 16, 31, 33, 35 czy 36. Warto dodać, że przez cały okres eksploatacji wagon przeszedł łącznie 16 remontów, ostatni z nich przeprowadzono w 2009 roku.

Wagon po raz ostatni wyjechał liniowo 5 stycznia 2013 roku, podczas uroczystego pożegnania wagonów tego typu w Tramwajach Warszawskich. We wrześniu tego samego roku wagon został sprowadzony na Śląsk i został przyjęty na stan spółki Tramwaje Śląskie S.A, gdzie otrzymał numer 308. Spółka we współpracy z Zakładem Usługowo-Remontowym i Klubem Miłośników Transportu Miejskiego przygotowała wagon do ruchu z przeznaczeniem na wagon zabytkowy. Numer taborowy 308 nawiązuje do czasów eksploatacji tych pojazdów w WPK Katowice w latach 1962 – 1985.

Od 2013 roku wagon kursuje w charakterze wagonu zabytkowego. Wagon najłatwiej spotkać na linii turystycznej 23, łączącej zajezdnię Tramwajów Śląskich w Katowicach – Zawodziu z centrum Katowic i Parkiem Śląskim. W przeszłości pojazd obsługiwał również linie specjalne, dowożące na różne wydarzenia – na przykład z okazji Katarzynek, finału WOŚP, urodzin Radia Fest, wydarzeń sportowych organizowanych w katowickim „Spodku” czy wystawy „Miniaturowa Polska”, organizowanej w Zabrzu.

Na koniec parę szczegółów technicznych:

Konstrukcja wagonu wzorowana była na czeskim modelu Tatra T1. Konstal 13N to pierwszy polski model wagonu szybkobieżnego. Silniki zamontowane są na każdym wózku pojazdu, a hamowanie odbywa się za pomocą silników pracujących jako prądnice. Łącznie wyprodukowano 844 sztuki tego wagonu, z czego 838 trafiło na stan MZK Warszawa, a pozostałe sześć sztuk na stan WPK Katowice. 

Dopełnieniem artykułu jest skromna fotogaleria. Znajdziecie w niej – poza moimi kadrami – zdjęcia Pana Marka Stępnia oraz Pana Jakuba Dyla, którym dziękuję za możliwość wykorzystania zdjęć.

Pasjonat fotografii, lotnictwa i transportu publicznego, który wszystkie te hobby łączy w jedno. Zawodowo pracuję w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach jako kierowca autobusu. Moją główną dziedziną jest historia i teraźniejszość transportu publicznego w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.