204WrAs – unikat na wrocławskich torach tramwajowych

Komunikacyjne rodzynki w Polsce, odc. 84

Dziś chciałbym opisać inny pojazd szynowy niż do tego przyzwyczaiłem czytelników. Ma ten sam rozstaw szyn, ale inne zastosowanie, a spotkać go można tylko na ulicach Wrocławia. Mowa o wagonach tramwajowych typu 204 WrAs.

               Wagony te były produkowane przez nieistniejący już zakład Protram Wrocław, który był ulokowany w dawnym Zakładzie Eksploatacji Tramwajów nr V „Popowice”, gdzie obecnie przechowuje i remontuje historyczny tabor Klub Sympatyków Transportu Miejskiego oraz Towarzystwo Miłośników Wrocławia. Zanim jednak wyprodukowano nowy wagon, przez kilka lat przebudowywano znane dobrze wagony Konstal 105Na, przebudowując im ściany czołowe, drzwi i wnętrze, a drugi wagon składu przerabiając na doczepę aktywną. Jeden taki skład – 2474+2473 – otrzymał silniki asynchroniczne, takie same jak później zastosowano w nowych wagonach. Składy takie – oznaczane jako 105NWr – we Wrocławiu często nazywano „kartoflami”.

               Z daleka 204WrAs właśnie taką „skartofloną stopiątkę” przypominał. Przy dokładniejszym przyjrzeniu się można było jednak dostrzec, że kratka nad wyświetlaczem pokazującym kierunek jazdy jest innego kształtu niż w 105NWr. Pudło – w przeciwieństwie do przeróbek wagonów z Konstalu – zakrywało wózki. Drzwi zastosowano aluminiowe z wklejaną szybą. Wklejane okna otrzymało również pudło wagonu.

               Wnętrze niewiele się różniło od przerobionych chorzowskich tramwajów. Jedynie w środkowej części wagonów było miejsce dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Poza tym przestrzeń pasażerska w 105Nwr i 204WrAs była identyczna. Zastosowano układ siedzeń 1+1 z szerokim przejściem pośrodku. Fotele wykonano z wandaloodpornego materiału. W pojeździe było dużo poręczy zarówno w pionie, jak i w poziomie.

               Stanowisko pracy motorniczego również było niemal identyczne jak w 105NWr. Zastosowano bowiem taką samą tablicę rozdzielczą. Jedyną różnicą był brak pedałów przyspieszenia i hamowania (na nodze motorniczego zostawał tylko czuwak pasywny). Sterowanie tramwajem odbywa się za pomocą joysticka zlokalizowanego po lewej stronie motorniczego. Aby jednak zadziałał, trzeba go wcisnąć, a dopiero później celem ruszenia pchnąć do przodu, a celem włączenia hamulców – pchnąć do tyłu. Puszczenie joysticka przy jednoczesnym puszczeniu pedału czuwaka skutkuje włączeniem hamowania awaryjnego.

               Wagony tego typu – jak wspominałem – jeżdżą tylko po Wrocławiu. Z planowanych dwudziestu wykonano jedynie 12, połączonych w sześć dwuwagonowych składów, oznaczonych numerami od 2601 do 2612 (parzystymi numerami oznaczono wagony sterownicze, nieparzystymi – doczepy aktywne). MPK Wrocław zdecydował się bowiem zakupić od tego samego producenta więcej tramwajów częściowo niskopodłogowych. O nich jednak innym razem.

               Na koniec nieco danych technicznych tego wrocławskiego wynalazku:
Typ: 204WrAs
Producent: Protram Wrocław
Silniki: EMIT STDa 200 L4 A
Moc silników: 4 x 50 kW
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Masa własna wagonu: 18,975 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 28,35 t
Długość wagonu: 13,5 m
Długość składu: 28,155 m
Szerokość: 2,355 m
Wysokość: 3,515 m
Liczba miejsc siedzących: 20/19 (I/II wagon)
Liczba miejsc ogółem: 95/99 (I/II wagon)

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.