Dziś mija 19 rocznica, gdy omawiany egzemplarz został przekazany pod skrzydła Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej Warszawa z Polskiego Wojska, gdzie dość długo pełnił służbę jako pojazd medyczny, a dokładnie mobilne centrum stomatologiczne.
Zacznijmy od początku. Ten egzemplarz został wyprodukowany w 1972 roku i trafił do szpitala wojskowego w Poznaniu. Tam pełnił służbę przez wiele lat ze znikomym wykorzystywaniem na poligonach co pozwoliło na zachowanie jego dobrego stanu technicznego. W roku 2002 został wypatrzony przez warszawskich miłośników na terenie jednostki wojskowej w Rembertowie i od tego momentu zaczęły się starania o jego pozyskanie. Dokładnie 18 września 2004 został nieodpłatnie przekazany Klubowi Miłośników Komunikacji Miejskiej. Od tego czasu trwały prace remontowe trwające kilka miesięcy. Dnia 11 czerwca 2005 autobus wyjechał pierwszy raz na miasto przewożąc gości weselnych i ten fakt możecie zobaczyć na moim czarno białym zdjęciu. Ten dzień zapisał się dla tego autobusu jako dzień, od którego San regularnie zaczął brać udział w większości imprez komunikacyjnych na terenie całego kraju.
Trzeba przyznać, że jest to jeden z ładniejszych polskich pojazdów. To także protoplasta kultowego Autosana H9 w rożnych wersjach. Oczywiście ten model jak i inni jego pobratyńscy byli produkowani w fabryce autobusów w Sanoku.
Wcześniejsze wersje Sana były produkowane na bazie konstrukcji samonośnej, ale niestety tego typu konstrukcja okazała się słabym rozwiązaniem pod względem długości eksploatacyjnej. Sam model, którym zajmujemy się dzisiaj jest już poprawioną kolejną wersją Sana opartą na podwoziu ramowym wziętym z Polskiej ciężarówki marki Star.
Samo wykończenie Sana H-100 było w czasach PRL-u bardzo nowatorskim rozwiązaniem pod różnymi względami. San H-100 mimo tego pozostał ostatnim modelem tej marki produkowanym w Sanockiej fabryce, a jego miejsce zajął właśnie Autosan H9. Nasz autobus jest praktycznie z końcówki produkcji co tym bardziej dodaje mu wyjątkowości.
Podstawowe dane techniczne Sana H-100
Model: H-100A.1
Rok produkcji: 1972
Silnik: FSC „Star” S474
Pojemność silnika: 4680 cm3
Moc silnika: 105KM
Miejsc siedzących: 33+1
Miejsc ogółem: 41
Długość pojazdu: 8700mm
Szerokość pojazdu: 2500mm
Wysokość pojazdu: 3050mm
Artykuł powstał na podstawie danych ze strony https://kmkm.waw.pl/
Autorzy zdjęć:
Krzysztof Lipnik
Wojciech Liberda
Paweł Zadrożny
Marcin Supronowicz
Bardzo dziękuje za poświęconą uwagę i zapraszam do kolejnych naszych artykułów.
Pozdrawiam, Marcin Supronowicz