Ikarus 280/A  z Retro Zajezdnia

W odcinku nr 112 naszej autorskiej serii artykułów o zachowanych zabytkowych oraz historycznych pojazdach transportu publicznego w Polsce dzisiaj chcę Wam przedstawić pojazd specjalny zbudowany na bazie autobusu miejskiego Ikarus 280.26. Pojazd ten od końca sierpnia 2019 roku wpisany jest do rejestru zabytków techniki w województwie śląskim pod nr rejestracyjnym #SD12C.

Wróćmy jednak do 1983 roku, gdy pojazd ten jako liniowy autobus Ikarus 280.26, wpisany został na stan inwentarzowy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy. W dniu 22 września 1983 roku rozpoczęła się historia liniowego wozu pod nr taborowym #1021. Zarejestrowano go wówczas pod tablicami z wyróżnikiem #LGA327N. Autobus, jak ok. 25 innych Ikarusów dostarczonych do legnickiego WPK w tym samym roku, wykonywał zadania przewozowe na liniach, gdzie tabor przegubowy był niezbędny w dniu roboczym, soboty oraz święta. Mam wielką nadzieję, że nasi legniccy obserwujący pamiętają ten pojazd… może ktoś z Was ma zdjęcia, gdy jeździł w ruchu liniowym?

Niestety jego historia jako liniowy wóz, trwała niecałe trzy lata, bowiem na koniec lipca 1986 roku autobus uległ bardzo poważnemu wypadkowi komunikacyjnemu. Oficjalna opinia rzeczoznawcy po tym zdarzeniu nie pozwalała na powrót tego pojazdu do zadań liniowych. Pod koniec października tego samego roku kierownictwo WPK w Legnicy powzięło decyzję o skierowaniu pojazdu, do zakładów K.P.N.A. w Słupsku celem przebudowy na pojazd specjalny, czyli pogotowie techniczne. Co ciekawe, samo rozpatrywanie prośby legnickiego zakładu trwało w Słupsku prawie rok…, dlaczego? Ciężkie czasy, a może opóźnienia w pracach, które zakład wówczas prowadził? Ciekawostka… We wrześniu 1987 roku oficjalnie przekazano autobus do przebudowy. Do przebudowy, którą ukończono tuż przez Sylwestrem z roku 1987 na 1988… Z początkiem stycznia nowego roku nowe pogotowie techniczne zostało przekazane z powrotem do Legnicy. Co ciekawe, pozostawiono te same tablice rejestracyjne, z czasów autobusu liniowego, ale zmieniono nr taborowy na #327 (z zakresu dla pojazdów technicznych).

„Po drodze” pojazd ten wysyłany był do K.Z.N.S. w Solcu Kujawskim celem dokonania napraw głównych lub przekraczających możliwości legnickiej firmy. Pierwszy remont przeprowadzono między sierpniem a październikiem 1993 roku, zaś druga wizyta w halach późniejszego producenta autobusów marki „Solbus” odbyła się od lutego do marca 1999 roku. W tak zwanym międzyczasie przestało istnieć legnickie WPK. W 1995 roku pojazd, wraz z całym stanem inwentarzowym, przekazano z WPK do nowopowstałego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy, gdzie służył aż do 2018 roku… W 1999 roku otrzymał nowe tablice rejestracyjne o wyróżniku #WWO004, które nosił do ostatnich chwil na legnickiej ziemi.

Dokładnie pięć lat temu, w dniu 10 grudnia 2018 roku, pojazd skreślono ze stanu legnickiego MPK z uwagi na zakup przez pasjonatów komunikacji miejskiej z Dąbrowy Górniczej identyfikujących się pod nazwą „Retro ikarus” (dzisiaj Fundacja „Retro Zajezdnia). Tuż po zakupie i przyprowadzeniu do Dąbrowy Górniczej koledzy przerejestrowali go na tablice z powiatu grodzkiego Dąbrowa Górnicza (#SD8614G) by, jak wspomniałem wyżej, rok później dokonać wpisu pogotowia do rejestru zabytków techniki. Obecnie pojazd wykorzystywany jest okazjonalnie oraz podczas wszelkich imprez historycznych związanych z historią komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ze swojej strony jestem bardzo zadowolony i radosny, że zachowano pogotowie techniczne zbudowane na bazie autobusu liniowego Ikarus 280.26.

Jak doskonale zdajecie sobie sprawę, pogotowia techniczne budowane na bazie autobusu Ikarus 280 to mechanicznie dalej jest klasyczny Ikarus 280.26, ale kilka parametrów zmieniło się względem zwykłego autobusu liniowego… a zatem, na koniec zapraszam na garść danych technicznych o tym egzemplarzu:

Producent: Ikarus
Model: 280/A
Rok produkcji: 1983
VIN: 2437
Silnik: Rába D2156HM6U
Moc silnika: 192 KM
Pojemność silnika: 10350 cm3
Skrzynia biegów: V-biegowa, mechaniczna
Model skrzyni biegów: Csepel ASH-75-2
Ilość drzwi: 1
Układ drzwi: 2-0-0
Autobus liniowy: 1983-1986
Pogotowie techniczne: od 1986
W rejestrze pojazdów zabytkowych: od 2019 r.

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.