Mercedes-Benz O405GN2 #3790 z Czerwony Ikarus Łódź

W odcinku nr ‘111’ naszego, w pełni autorskiego, cyklu artykułów o zachowanych zabytkowych oraz historycznych pojazdach transportu publicznego znów zawitamy do miasta Łodzi. Do miasta, gdzie od długiego czasu funkcjonuje historyczna kolekcja autobusów pod nazwą „Czerwony Ikarus” Pana Damiana Misiaka. Właściciel, swego czasu, przekazał Nam garść informacji o swojej kolekcji autobusów, gdzie od listopada 2020 roku jest obecny niskopodłogowy autobus Mercedes-Benz O405GN2.

Pojazd ten wyprodukowano w 1998 roku w fabryce koncernu w Mannheim i odebrany został przez niemieckiego przewoźnika komunikacji miejskiej o nazwie VAG Freiburg im Breisgau. Otrzymał tamże nr taborowy #963 oraz nr rejestracyjny FR-SW 963. Model O405GN2 to następca bardzo popularnego przegubowego autobusu O405GN produkowany w latach 1994-2001. Można śmiało stwierdzić, iż jest to II generacja tego modelu, bowiem różnice pomiędzy tymi autobusami produkowanymi w latach 90-tych oraz na początku 2000-nych nie ma wiele. W opisywanym przeze mnie dzisiaj autobusie zamontowano większe, względem poprzednika, szyby boczne w członie A oraz bogatsze wyposażenie wewnętrzne jak fotokomórki zamykające II, III i IV drzwi oraz klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Istniała także wersja napędzana gazem CNG, ale nie o tym dzisiaj będziemy tutaj traktować.

Przez 15 lat, aż do 2013 roku, autobus obsługiwał linie komunikacji miejskiej miasta Freiburg w landzie Badenia-Wirtembergia po czym sprzedano go lokalnemu zarządcy niemieckich narodowych kolei do obsługi różnych połączeń autobusowych w sieci lokalnych kolei żelaznych. Niestety nie mam dokładnej wiedzy na czym polegała rola tego pojazdu w nowej firmie, ale mogę przypuszczać, że obsługiwał kursy tzw. w Polsce kolejowej komunikacji zastępczej (skr. KKZ) lub kolejowej komunikacji autobusowej (skr. KKA) uzupełniającej połączenia kolejowe w danym regionie. Bardzo podobne przewozy w Polsce, w roku 2023, uruchomiła spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Po roku eksploatacji, czyli w 2014, pojazd znów zmienił właściciela… Tym razem zakupiła go firma ‘Rausch Schulbusse GmbH & Co’ z miasta Langgöns w Hesji, gdzie przeznaczenie jego było wożenie dzieciaków do i ze szkoły po miejscowościach wokół miasta. Zrobiono z niego typowego ‘gimbusa’, choć w niemieckim wydaniu. Jego szkolna misja trwała aż do 2019 roku.

Rok 2020 przyniósł mu zmianę kraju bytowania bowiem sprowadzony został do Polski przez wspomnianego wcześniej Pana Damiana Misiaka. Autobus zasilił kolekcję łódzkich autobusów zabytkowych, ale z wyraźnym ukierunkowaniem do wykonywania nie tylko przewozów okazjonalnych. Po oficjalnym dołączeniu do kolekcji „Czerwony Ikarus” autobus otrzymał nr taborowy #RV53, które zmieniono dopiero w 2023 roku, gdy firma rozpoczęła regularne kursowanie na jednej z lokalnych linii autobusowych dowożących mieszkańców podłódzkich miejscowości do samej Łodzi. Obecnie autobus posiada zabytkowe tablice rejestracyjne o wyróżniku #GDA8A oraz nr taborowy #3790. W 2022 roku autobus można było spotkać m.in. na specjalnej linii „302” zorganizowanej na kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, a w 2023 roku uczestniczył w wystawie oraz paradzie autobusów z okazji 75-lecia autobusów w Łodzi.

Nie wiem, czy wiecie, ale autobusy MB O405GN2 występowały w regularnym ruchu liniowym zaledwie w kilku miastach w Polsce, m.in. w Gdańsku, Gdyni, Jaworznie oraz właśnie Łodzi… na koniec zapraszam na garść danych technicznych o tym egzemplarzu:

Producent: Mercedes-Benz
Model: O405GN2
Rok produkcji: 1998
VIN: WEB61252413091020
Silnik: Mercedes-Benz OM447hLA
Moc silnika: 299 KM
Pojemność silnika: 11967cm3
Skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna
Model skrzyni biegów: ZF 4HP590
Ilość drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2
Ilośc miejsc siedzących: 46
Ilość miejsc stojących: 159
W rejestrze pojazdów zabytkowych: od 2021 r.

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.