BYDGOSZCZ: V-lecie eksploatacji autobusów Mercedes-Benz Conecto G  #901-#931

W ramach przeglądu historii taboru autobusowego Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy nie można przejść obok piątej rocznicy wprowadzenia do ruchu fabrycznie nowych, niskopodłogowych, przegubowych autobusów Mercedes-Benz Conecto G II generacji wyprodukowanych w 2019 roku.

Autobusy o nr taborowych od #901 do #911 przybyły do zajezdni autobusowej przy ul. Inowrocławskiej 24 kwietnia 2019 roku, w dniu imienin Grzegorza i Aleksandra. Tak nawiasem mówiąc, wszystkim Grześkom i Alkom (Olkom) życzymy wszystkiego dobrego w dniu ich święta. Po zakończeniu procesu „uzbrajania” w nr taborowe, loga przewoźnika, miasta oraz wgrywania wszystkich najpotrzebniejszych informacji do systemu informacji pasażerskiej produkcji SiMS nowe pojazdy pojawiły się na bydgoskich ulicach. Standardowo skierowano je do obsługi zadań przewozowych (w bydgoskim żargonie zwanych „kolejnościami”).

Firma SiMS wyposażyła te pojazd w bardzo nowoczesny system informacji pasażerskiej opiewający o pomarańczowe wyświetlacze zewnętrzne czołowe, boczne oraz tylne, wewnętrzne monitory reklamowe, system monitoringu wizualnego opartego na kamerach wewnętrznych oraz zewnętrznych wysokiej rozdzielczości, system nawigacji satelitarnej GPS, system komunikatów głosowych czy zliczania pasażerów. Autobusy są wyposażone w klimatyzację całopojazdową oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością.

Pierwszy model autobusów z rodziny Conecto eksploatowany w Bydgoszczy był średniopodłogowym O345G, później dostarczono pierwsze w pełni niskopodłogowe Conecto I generacji, a teraz dostarczono wozy z rodziny II generacji wprost z tureckiej fabryki koncernu w mieście Hosdere niedaleko Stambułu. 11 sztuk przegubowców pozwoliło zdecydowanie wspomóc park taborowy autobusów MZK, bowiem z analizy kasacji mogę śmiało powiedzieć, że dostawa tych autobusów nie spowodowała wycofania podobnej ilości autobusów przegubowych. Czy jesteście w stanie, drodzy Czytelnicy z Bydgoszczy i okolic, pomóc Nam w sporządzaniu informacji na jakich liniach można te pojazdy spotkać od 2019 roku?

Muszę tutaj dodać, że trzy lata po wprowadzeniu tej jedenastki pojazdów przyjechała kolejna 11stka fabrycznie nowych Mercedesów do Bydgoszczy. Od 2022 roku mamy 22 sztuki nowych Conecto II generacji w bydgoskim MZK, które dzielnie się spisują podczas realizacji zadań, choć doskonale pamiętamy jakie problemy były w mieście w na przełomie 2023 i 2024 roku. Ile lat będą eksploatowane? Ciężko to przewidzieć, ale myślę, że do 2030 roku pojeżdżą na 100%…

Jakie macie doświadczenia związane z tymi pojazdami? Bardzo Was proszę o powstrzymanie się od ocen dotyczących designu zewnętrznego tych pojazdów, bowiem ilu odbiorców tyle opinii…

Kilka danych technicznych powziętych ze strony producenta oraz fotogalerii phototrans.eu:
producent: Mercedes-Benz
model: Conecto II G
rok produkcji: 2019  (#901-#911)
rok produkcji: 2022  (#920-#931)
silnik: Mercedes-Benz OM 470 LA.6-11
moc silnika: 360 KM
pojemność silnik: 10 677 cm3
norma emisji spalin: Euro VI
skrzynia biegów: automatyczna, IV-biegowa
model skrzynia biegów: Voith D864.6
ilość drzwi: 4
układ drzwi: 2-2-2-2
ilość miejsc siedzących: 40
ilość miejsc stojących: 138
długość pojazdu: 18 124 mm
szerokość pojazdu: 2 550 mm
wysokość pojazdu: 3 120 mm
pojemność zbiornika paliwa: 250 l
pojemność zbiornika Ad-blue: 32 l

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.