W dniu10 sierpnia otwarto kolejny wypoczynkowy punkt na mapie Katowic – staw Starganiec, położony na pograniczu Katowic i Mikołowa. W okresie letnim takie miejsca cieszą się dużą popularnością, stąd też podjęto decyzję, by uruchomić linię dowożącą chętnych nad ten staw.
Uruchomienie linii na Starganiec
Pierwsze kursy tej darmowej linii wystartowały 19 sierpnia. Uruchomiono dwie brygady, na których kursuje tabor BN, czyli autobusy o długości 12 metrów. Obsługi linii – z racji tego, że linię organizuje Urząd Miasta Katowice – podjęło się Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. Do obsługi linii zadysponowano dwa wozy.
Przebieg i długość trasy, godziny i częstotliwość kursowania
Obie krańcówki tej linii dzieli w linii prostej odległość dwóch kilometrów. Autobusy kursują w relacji Brynów Centrum Przesiadkowe <-> Ligota Dworzec PKP, po drodze obsługując przystanki w innych katowickich dzielnicach: Ochojcu, Panewnikach, Piotrowicach oraz Zarzeczu. W ciągu niespełna 40 minut autobus pokonuje 14,5 km. Z każdego krańca autobusy odjeżdżają o pełnej godzinie, co godzinę, od 9 do 19.
Autobusy „rodzynek” w obsłudze linii na Starganiec
Jedną z brygad na linii na Starganiec obsługuje ciekawy wóz – Solaris Urbino 12 LE III generacji o numerze bocznym 610. Jest to jeden z dwóch takich pojazdów na stanie przewoźnika, jednak wozy te więcej stoją niż jeżdżą, a wynika to z ich specyfikacji technicznej – przez ilość miejsc siedzących oraz układ foteli pojazdy te uznawane są za tabor AN, a PKM Katowice nie ma w obsłudze żadnej linii, na której wymagany jest ten typ taboru. Wozy te najczęściej pojawiają się na wynajmach organizowanych przez zewnętrzne firmy. W przeszłości pojazdy te obsługiwały komercyjną linię na lotnisko w Pyrzowicach, o czym świadczą na przykład półki na bagaże zamontowane w sąsiedztwie drugich drzwi.
Obsługa linii z perspektywy kierowcy
Jako kierowca miałem przyjemność jeździć na tej linii i chciałbym podzielić się odczuciami z perspektywy kierowcy.
Uwagę kierowcy zwraca przede wszystkim bardzo rozciągnięty czas przejazdu pomiędzy przystankami. Porównałem początkowy odcinek trasy z Brynowa, tj. Brynów Centrum Przesiadkowe – Zarzecze Owsiana. Tym samym odcinkiem porusza się linia 29. Planowy czas przelotu linii 29 na tym odcinku wynosi 11 minut, natomiast dla linii Starganiec jest to 15 minut. Rzecz ma się podobnie podczas obsługi przystanków w dzielnicy Panewniki – na większości przystanków czas przelotu między przystankami wynosi 2 minuty, a dla innych linii czas przelotu na tym samym odcinku wynosi minutę. Na każdym krańcu kierowca ma do dyspozycji 20 minut przerwy, więc sama linia nie jest męcząca. Frekwencję na tej linii mógłbym policzyć na palcach jednej ręki, ale to wynika raczej z tego, że na słupkach przystankowych brak informacji o funkcjonowaniu tej linii.
Uzupełnieniem mojego tekstu jest galeria fotograficzna, przygotowana we współpracy z panem Jakubem Dylem, któremu dziękuję za udostępnienie zdjęć.