Rok 2025 zaczniemy od skromnej rocznicy uruchomienia, a w zasadzie przekształcenia z linii okresowej w stałą kursującą we wszystkie dni tygodnia, połączenia stołecznego Cmentarza Wolskiego z miejscowością Wolica k. Płochocina. Dokładnie 10 lat temu na mapach stołecznej komunikacji miejskiej pojawiła się linia oznaczona nr „743”. Jej trasa przedstawiała się następująco:
CMENTARZ WOLSKI – Fort Wola – Wolska – Połczyńska – Szeligowska – Szeligi: Szeligowska – Macierzysz: Sochaczewska – Wieruchów: Sochaczewska – Strzykuły: Sochaczewska – Strzykulska – Piotrkówek Mały: Strzykulska – Ożarów Mazowiecki: Strzykulska – Poznańska – Poniatowskiego – Kaputy: Sochaczewska – Umiastów: Umiastowska – Pogroszew: Nowowiejska – Pilaszków: Nowowiejska – Zaborowska – Święcice: Zaborowska – Poznańska – Warszawska – Płochocin: Fabryczna – Lipowa – Wolica: Rokicka – WOLICA
Pierwszym operatorem wykonującym na niej przewozy był PKS Grodzisk Mazowiecki, który włączył do obsługi tego połączenia fabrycznie nowy autobus jakim był Irisbus Crossway 10.8 o nr taborowym A621. Wówczas, na sieci stołecznego ZTM, wszystkie autobusy firm prywatnych, tzw. ajentów, oznaczane były literką „A” oraz trzema cyframi.
Pod koniec lutego 2016 roku, w związku z otwarciem kompletnie nowego układu drogowego w rejonie ulic Połczyńskiej, Szeligowskiej oraz Lazurowej, w tym z oddaniem do ruchu nowego odcinka ul. Lazurowej, autobusy linii strefowej „743” skierowano na ciąg ulic Połczyńskiej oraz Lazurowej. Bardzo kosmetyczna zmiana, ale dość znacząca w układzie komunikacyjnym tego skrawka osiedla Jelonki. Przez kolejne trzy lata i kilka miesięcy linię kierowano na doraźne trasy objazdowe z uwagi na kolejne etapy remontów dróg w powiecie warszawskim-zachodnim, ale pod koniec lipca 2019 roku nastąpiła dość znacząca zmiana trasy, oczywiście: w trybie doraźnym z powodu budowy kanalizacji w ciągu ulicy Szeligowskiej. Linię wycofano z krańca „Cm. Wolski” i skierowano do pętli „Os. Górczewska” (obecnie nieczynna z uwagi na budowę kolejnej stacji metra na linii M2). Ówczesna trasa objazdowa przedstawiała się następująco:
OSIEDLE GÓRCZEWSKA – Górczewska – Lazurowa – Połczyńska – Mory: Połczyńska – Wojska Polskiego – Macierzysz: Wojska Polskiego – Sochaczewska (powrót: Sochaczewska – Szeligi: Szeligowska – Warszawa: Szeligowska – Rayskiego – Coopera – Górczewska) – Wieruchów: Sochaczewska – (…) – Wolica: Rokicka – WOLICA
Wówczas już na linii operowały nowe Solarisy Urbino 12 III od firmy „Arriva Bus Transport” z siedzibą w Toruniu, która niedawno przemianowana została na „ReloBus Transport” z siedzibą w grodzie Kopernika. Trasa objazdowa do osiedla Górczewska obowiązywała do początku roku szkolnego 2019/2020. Wydłużenie trasy spowodowało konieczność zmiany rozkładu jazdy oraz układu brygad w dni powszednie, soboty, niedziele i święta. Już z początkiem marca 2020 roku na linii uruchomiono dodatkowe kursy skrócone zwiększające częstotliwość kursowania linii na najbardziej obleganym przez pasażerów odcinku trasy. Oto jak przedstawiała się trasa kursów skróconych:
CMENTARZ WOLSKI – Fort Wola – Wolska – Połczyńska – Lazurowa – Sternicza – Szeligowska – Szeligi: Szeligowska – Macierzysz: Sochaczewska – Wieruchów: Sochaczewska – Strzykuły: Sochaczewska – Strzykulska – Piotrkówek Mały: Strzykulska – Ożarów Mazowiecki: Strzykulska – Poznańska – Poniatowskiego – Kaputy: Sochaczewska – Umiastów: Umiastowska – Ożarów Mazowiecki: Umiastowska – Poznańska – Lipowa – Parkowa – OŻARÓW MAZOWIECKI (PARKOWA) (powrót: OŻARÓW MAZOWIECKI (PARKOWA) – Parkowa – Umiastowska)
W czasie pandemii koronawirusa, oprócz wprowadzenia rozkładu sobotniego czy zawieszenia kursów skróconych, na linii nie działo się nic szczególnego, aż do początku grudnia 2022 roku, gdy na wniosek Urzędu Miejskiego w Ożarowie Mazowieckim, warszawski ZTM, ponownie skierował linię „743” do krańca „Os. Górczewska”, tworząc bezpośrednie połączenie wszystkich podmiejskich miejscowości na trasie naszej dzisiejszej jubilatki ze stacją metra „Bemowo” na linii M2. Nowa, skorygowana zgodnie z życzeniem urzędników, przebiegała następująco:
OSIEDLE GÓRCZEWSKA – Górczewska – Powstańców Śląskich – Człuchowska – Lazurowa – Sternicza – Szeligowska – Szeligi: Szeligowska – Macierzysz: Sochaczewska – Wieruchów: Sochaczewska – Strzykuły: Sochaczewska – Strzykulska – Piotrkówek Mały: Strzykulska – Ożarów Mazowiecki: Strzykulska – Poznańska – Poniatowskiego – Kaputy: Sochaczewska – Umiastów: Umiastowska – Pogroszew: Nowowiejska – Pilaszków: Nowowiejska – Zaborowska – Święcice: Zaborowska – Poznańska – Warszawska – Płochocin: Fabryczna – Lipowa – Wolica: Rokicka – WOLICA + niektóre kursy w dni powszednie na skróconej trasie: … – Kaputy: Sochaczewska – Umiastów: Umiastowska – Ożarów Mazowiecki: Umiastowska – Poznańska – Lipowa – Parkowa – OŻARÓW MAZOWIECKI (PARKOWA) (powrót: OŻARÓW MAZOWIECKI (PARKOWA) – Parkowa – Umiastowska).
Od tamtej pory, a więc już ponad dwa lata, nie zaobserwowałem stałych zmian na trasie tej względnie młodej linii strefowej. Spodziewać się możemy istotnych zmian po zakończeniu budowy ostatniego odcinka linii metra M2 od stacji „Bemowo” do stacji „Chrzanów”, ale o tym będziemy rozmawiać na przełomie kolejnego roku.
W galerii zdjęć znajdziecie fotografie Macieja Banasińskiego i Leszka Peczyńskiego (autobusy na trasie) oraz moje (tablice z kolekcji).