WARSZAWA: 75 lat funkcjonowania linii 102, 116 i 117

Dzień 14 maja obfituje w kilka rocznic związanych z uruchomieniem kilku linii w Warszawie. Dokładnie 75 lat temu – w 1949 roku – uruchomiono linie:
– 102 (HOTEL POLONIA -> PLAC SZEMBEKA)
– 116 (PLAC WILSONA -> PLAC TRZECH KRZYŻY)
– 117 (WERSALSKA -> PLAC UNII LUBELSKIEJ)

Co ciekawe, już wcześniej pojawiła się linia 102 w warszawskiej sieci. Od 14 listopada 1948 do 6 lutego 1949 kursowała na trasie:

Powstała w ramach zmiany oznaczenia linii „H” w związku z reorganizacją systemu oznaczeń linii autobusowych wraz z przedłużeniem trasy na terenie Mokotowa. Jej końcem było połączenie z linią 103 i zmiana numeru na 113.


Jednak wróćmy do obecnej linii 102. Jej pierwsza trasa wyglądała następująco:

Linia też powstała w ramach zmian oznaczeń z literowych na cyfrowe – poprzednio linia „E”.
Dwa miesiące później zmieniono przystanek początkowy na nowy śródmiejski dworzec autobusowy, położony na płycie tunelu kolei średnicowej i zastępującego skasowany przystanek przed hotelem „Polonia”.
Kolejna większa zmiana znów była związana był z likwidacją przystanku początkowego w centrum miasta przed Dworcem Śródmieście. Skierowano linię do pętli trolejbusowej w pobliżu dzisiejszego ronda ONZ.
W maju 1961 roku sezonowo zawieszono kursowanie w dni świąteczne. Jednocześnie zwiększono częstotliwość kursowania linii tramwajowych 23 i 24. Jednak już październiku przywrócono status linii stałej. Rok później – znów w maju – ponowie wrócono do sezonowego charakteru linii do listopada 1962 roku.


Dopiero po 14 latach zdecydowano o zmianie trasy na drugim jej końcu na Pradze w celu stworzenia połączenia komunikacyjnego osiedla Młodych z resztą miasta.


W 1978 nastąpiła kolejna zmiana trasy na prawobrzeżnej części Warszawy. Przedłużono trasę w celu usprawnienia obsługi komunikacyjnej rejonu Olszynki Grochowskiej.


W maju 2002 roku zmieniono przystanek początkowy w Śródmieściu na Dworzec Centralny:

Rok 2013 to cięcia budżetowe w Zarządzie Transportu Publicznego. W związku z tym linia 102 przejęła zachodni odcinek trasy likwidowanej linii 151:

W dniu 1 sierpnia 2020 roku, doszło do skrócenie trasy do Śródmieścia w związku z oddaniem do eksploatacji trzech stacji linii metra M2 na terenie Woli. Odcinek Młynów – Śródmieście przejęła nowa linia 106.

W 2021 roku linia zmieniła swój charakter na linię okresową, kursującą w dni powszednie na okres wakacji. Od 9 czerwca linia wróciła do kursowanie we wszystkie dni i doszło do dużej zmiany trasy. Linię skierowano w rejon Dworca Wschodniego i stacji metra STADION w celu poprawy obsługi komunikacyjnej zabudowy wielorodzinnej powstającej na obszarze Kamionka. Na dotychczasowej trasie uruchomiono linię okresową 302.

Od tego czasu nie nastąpiły większe zmiany trasy tej linii, poza sezonowymi zamknięciami w dni świąteczne ruchu na Krakowskim Przedmieściu oraz utrudnieniami w związku z różnymi remontami.

Kolejna nasza dzisiejsza jubilatka również powstała w związku ze zmianą z oznaczeń literowych na cyfrowe. Poprzednio była to linia „Ł”. Pierwsza jej trasa wyglądała następująco:

Między 1961 a 1964 rokiem, kursowanie tej linii w dni powszednie było zawieszane sezonowo na okres letni.

W 1967 roku w związku z likwidacją sieci trolejbusowej zmieniono część trasy linii 116. Przedłużono trasę na odcinku Piękna – pl. Unii Lubelskiej.

W 1972 roku nastąpiło połączenie z linią 140bis zgodnie z postulatami mieszkańców osiedla Sadyba. Obsługa była zapewniona przez 10 wozów krótkich w dzień powszedni i 4 wozy w dzień świąteczny (zajezdnia „Redutowa”) oraz 10 wozów krótkich w dzień powszedni i 3 wozy w dzień świąteczny (zajezdnia „Chełmska”).

Rok 1976 to kolejne połączenie z inną linią. Tym razem 116bis wraz z przedłużeniem trasy na Żoliborzu.

Kolejne wydłużenie trasy miało miejsce w 1976 roku na Chomiczówkę. Do czasu wykonania minimalnego zakresu robót drogowych umożliwiających dopuszczenie ruchu pieszego wzdłuż ul. Conrada oraz w obrębie nowej pętli jako przystanki krańcowe dla wysiadających i wsiadających obowiązywały przystanki na ul. Kwitnącej przy cmentarzu. Dopiero w grudniu formalnie zaczął obowiązywać kraniec Chomiczówka

W czerwcu 1996 roku doszło do dużych zmian na trasie linii 116
– przejęcie odcinka trasy linii 122 wraz z wprowadzeniem świątecznego objazdu Nowego Światu. – Skierowanie do obsługi osiedla Stegny nowej linii 119

W 2008 wprowadzono dodatkowe skrócone szczytowe kursy w celu poprawy połączenia osiedla Chomiczówka ze stacją metra MARYMONT. Likwidacja tych dodatkowych skróconych kursów nastąpiła w 2009 roku w związku ze skierowaniem przez ul. Żeromskiego linii 112.

Od tego czasu nie nastąpiły większe zmiany trasy tej linii, poza sezonowymi zamknięciami w dni świąteczne ruchu na Krakowskim Przedmieściu oraz utrudnieniami w związku z różnymi remontami.

Trzecia jubilatka to również efekt zmian z linii literowych na cyfrowe – z linii „P”. Jej trasa była następująca:

W związku z uruchomieniem nowej trasy tramwajowej na Służewiec linia 117 przejęła części tras linii 111 i 134

W 1962 część trasy została przejęta przez linię 114 w rejonie Okęcia

Rok 1973 to przedłużenie trasy na terenie Gocławia. Obsługa przez 12 autobusów przegubowych z zajezdni „Woronicza” oraz 12 autobusów przegubowych z zajezdni „Ostrobramska”.

W związku z likwidacją pętli AFRYKAŃSKA trasa linii została przedłużona w lutym 1990 roku, natomiast w grudniu przedłużono ją na drugim końcu na terenie Mokotowa

W 2002 doszło do przejęcia odcinka trasy likwidowanej linii 165 w celu poprawy obsługi komunikacyjnej osiedli zlokalizowanych w rejonie al. Wilanowskiej oraz ciągu Wałbrzyska – al. Lotników oraz zastąpienie na odcinku Woronicza – Metro Wilanowska przez linię 107.

Linia 117 również padła „ofiarą” cięć budżetowych w 2013 roku. Zmiany jakie dotknęły tą linię były następujące:
– wycofanie z Mokotowa i Wilanowa i skrócenie do relacji Gocław – Dw. Centralny w celu wyeliminowania nieregularności kursowania na dotychczasowej długiej trasie.
– korekta trasy na terenie Gocławia w celu zastąpienia likwidowanej linii 151
– zastąpienie na Mokotowie przez linię 138, a w Wilanowie przez linię 317

Od tego czasu nie nastąpiły większe zmiany trasy tej linii poza utrudnieniami w związku z różnymi remontami.

O autorze

Kierowca autobusu w MPK Nowy Sącz, spełniający swoje marzenie z dzieciństwa. Autor bloga Lach Sądecki za kółkiem na Facebooku, Instagramie i TikToku, gdzie opowiada o pracy kierowcy autobusu oraz pokazuje piękno Sądecczyzny.