W kolejnym odcinku serii tekstów o zachowanych historycznych oraz zabytkowych pojazdach transportu publicznego zapraszamy Was do stolicy województwa zachodniopomorskiego, czyli Szczecina. Gościnnie napisał dla Nas kol. Wojciech Śmigielski, twórca kolekcji „RetroBus” i kierowca autobusu szczecińskiej komunikacji miejskiej.
Dokładnie 17 lutego 2023 roku wpisano na stan inwentarzowy zajezdni RetroBus autobus niskopodłogowy, przegubowy o długości 18 metrów wyprodukowany przez MAN Truck & Bus. Nasz dzisiejszy bohater to egzemplarz modelu NG313, który otrzymał nr taborowy #2360. Zakup tego autobusu był dość ciekawym posunięciem ze strony RetroBus. Dosłownie kilka miesięcy po wycofaniu ostatniego egzemplarza przegubowego lwa trzeciej generacji, do Szczecina przyjechał egzemplarz przeznaczony na przyszły zabytek. W Szczecinie oraz Policach zakup pojazdów NG313 (pierwszy model przyjechał już w 1999 roku) był niewątpliwym skokiem technologicznym na przód oraz znaczne podniesienie standardu dla Pasażerów, choć małe uchylne lufciki oraz brak klimatyzacji całopojazdowej okazywał się bardzo odczuwalny podczas pracy przewozowej na mieście.
Teraz kilka słów o opisywanym egzemplarzu. Pojazd od nowości był eksploatowany w ESWE Wiesbaden, do 2015 roku. Następne 4 lata spędził w Austrii u przewoźnika STW Klagenfurt.
W roku 2019 powrócił do Niemiec, został zakupiony przez Schroeder Reisen i był użytkowany na liniach kolejowej komunikacji zastępczej około pół roku, do marca 2020. Kolejny raz zmienił właściciela, trafił do Oberhavel Bus Express z Oranienburga. Firma ta podobnie jak poprzednia używała autobusu do wykonywania przewozów organizowanych w ramach zastępczej komunikacji autobusowej. OBE w lipcu 2021 wykonało kompleksowy remont blacharski autobusu połączony z wymianą skorodowanych elementów kratownicy w okolicy nadkoli oraz konserwacją całej kratownicy pod poszyciem zewnętrznym. W pierwszej połowie 2022 roku autobus obsłużył jeszcze tylko kilka linii „za pociąg” po czym został odstawiony z uwagi na swój wiek. Od początku roku 2022 pojazdy z emisją spalin poniżej Euro4 mają zakaz wjazdu do strefy Umwelt Zone w centrum Berlina.
W związku z tym autobus przestał być w stanie obsługiwać większość zadań przewozowych firmy OBE. Nasz dzisiejszy bohater został wytypowany przez RetroBus do wzbogacenia kolekcji autobusów zabytkowych oraz historycznych. Ze względu na doskonały stan blacharski i techniczny.
Warto zwrócić uwagę, że wówczas, w 2023 roku, mijało równo 5 lat od powstania grupy „RetroBus”, której początek rozpoczął się zakupem pierwszego pojazdu. Jak doskonale wiecie, był nim Ikarus 280.26 noszący obecnie numer taborowy 700, o którym w serii tych tekstów już czytaliście. Można więc przyjąć, że wprowadzenie MAN-a do parku maszynowego jest swojego rodzaju sposobem celebracji pięciolecia istnienia RetroBus-a.
Mamy nadzieję, że autobus ten przypadł Wam do gustu tak samo jak i nam 🙂
Na koniec troszkę danych technicznych dla naszego MAN-a:
producent: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG
model: NG313 (A23)
rodzaj: niskopodłogowy, przegubowy autobus miejski klasy MEGA
rok produkcji: 2002
VIN: WMAA23ZZZ3B023335
silnik: MAN D2866LUH26
moc silnika: 228kW / 310 KM
pojemność silnika: 11967 cm3
norma emisji spalin: EURO III
skrzynia biegów: automatyczna
ilość drzwi: 3
układ drzwi: 2-2-2-0
ilość miejsc siedzących: 53
liczb miejsc ogółem: 154
długość: 17950 mm
numery taborowe:
a. 154 (2003 – 2015)
b. 60 (2015 – 2019)
c. 123 (2019 – 2020)
d. 506 (2020 – 2023)
e. 2360 (2023 – ……..)
obecny numer rejestracyjny: ZPL 92413