W tym artykule zaprezentujemy pierwsze w Jeleniej Górze autobusy o obniżonej podłodze nie będące marki Volvo. Chodzi o Jelcze M121I3 Mastero.
Autobusy te pojawiły się w zajezdni na Wolności pod koniec września 2006 roku. Wyposażone zostały w silnik Iveco i czterobiegową automatyczną skrzynię biegów Voith. W odróżnieniu od innych dotychczas produkowanych autobusów z rodziny M121, pojazdy zamówione przez MZK Jelenia Góra nie miały miejsc siedzących naprzeciwko tylnych drzwi. Dopiero później pojawiło się w innych miastach kilka innych z takim układem siedzeń, ale już w podtypie M121I4.
Pojazdy te od początku obsługiwały wszystkie linie w mieście. Oba pojazdy w czynnej służbie pozostawały do 2020 roku.
Autobus #755 został odstawiony w listopadzie 2020, po czym sprzedano go w kwietniu 2021. Dalsze jego losy nie są mi znane.
Pojazd #756 do chwili obecnej jest na stanie MZK Jelenia Góra i jeszcze w 2022 roku był w ruchu. Ale pod koniec rzeczonego roku został wycofany z ruchu liniowego. Stał jeszcze na zajezdni do czerwca 2024, kiedy to został sprzedany firmie Simar. Zezłomowano go ostatecznie w Kostrzycy.
Autobusy same w sobie nie były złe. Kierowcy najbardziej narzekali na silniki Iveco. Miały większą moc niż MAN-y, ale częściej się psuły. Może dlatego, że były stosunkowo małe (5,9 l) i mocno wysilone (239 KM). Dodatkowo mimo niezłych osiągów przy dłuższych przebiegach puszczały olej.
Na koniec dane techniczne tych pojazdów:
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Model: M121I3 „Mastero”
Silnik: Iveco F4AE0682C
Moc maksymalna: 239 KM
Skrzynia biegów: Voith D854.3E
Masa własna: 10,525 t
Masa całkowita: 18 t
Długość: 11,947 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 2,921 m
Liczba miejsc siedzących: 24
Liczba miejsc ogółem: 109