W IX części mojej serii artykułów o liniach metropolitalnych chciałbym skupić się na kolejnej tzw. linii uzupełniającej – M14. Linię M14 uruchomiono 12 marca 2022 roku jako zupełnie nowe połączenie portu lotniczego im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach i Gliwic.
Linia istnieje nieco ponad 2 lata, ale jej trasa zdążyła już ulec zmianom – wszystko dzięki uruchomieniu w grudniu 2022 roku centrum przesiadkowego w Gliwicach.
Nim uruchomiono gliwickie centrum przesiadkowe, linia kursowała w paru wariantach – najdłuższym z nich była trasa w relacji Siedliska Cargo <-> Gliwice Kujawska, a najkrótszy – Gliwice Plac Piastów <-> Tarnowskie Góry Dworzec.
Po otwarciu centrum przesiadkowego w Gliwicach zmieniono przebieg trasy linii, likwidując kursy na odcinku Gliwice Kujawska – Gliwice Plac Piastów. Odtąd wszystkie kursy linii M14 kończą swój bieg na przystanku Gliwice Centrum Przesiadkowe.
Trasa linii w większości pokrywa się z przebiegiem drogi krajowej 78 – trasa linii M14 przebiega po tej drodze na odcinku Gliwice – Ożarowice, gdzie linia skręca w lokalne ulice, przejeżdżając także na małym odcinku przez DW913. Łączy ona zarówno większe miasta (Gliwice, Tarnowskie Góry) jak i mniejsze gminy czy miejscowości (Szałsza, Czekanów, Tąpkowice czy Mierzęcice). Linia ta stanowi też alternatywę dla pociągu na trasie Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko. Linia M14 zapewnia też dojazd do terminala cargo pyrzowickiego lotniska, realizując tam kursy przez cały dzień. Przejechanie całej trasy w najdłuższym możliwym wariancie zajmuje 81 minut, a w tym czasie autobus pokonuje niespełna 48 kilometrów.
Linia kursuje całą dobę. W dni robocze w godzinach 0 – 5, 9 – 13 oraz 18 – 24 autobus kursuje co godzinę, natomiast w godzinach 5- 9 oraz 13 – 18 autobus kursuje co pół godziny. Należy jednak dodać, że tylko co drugi kurs realizowany jest na całej trasie – w szczycie część kursów kursuje w skróconej relacji Tarnowskie Góry Dworzec <-> Gliwice Centrum Przesiadkowe. W soboty, niedziele i święta autobus również kursuje całą dobę, odjeżdżając raz na godzinę.
Linię w całości obsługuje PKM Świerklaniec. Dedykowanym taborem dla tej linii są hybrydowe MAN-y wprowadzone do ruchu w 2022 roku, jednak zdarzają się odstępstwa od tej reguły – spotkać tutaj można również MAN-y z rocznika 2011-12, sprowadzone z Lublina Mercedesy Conecto czy Solarisy Urbino 12 III generacji z 2015 roku.
Dopełnieniem artykułu jest obszerna fotogaleria, do obejrzenia której gorąco zapraszam.