EL.200: Elektryczna lokomotywa, która zniknęła w mrokach wojny

Dziś chciałbym opisać lokomotywę znaną jeszcze słabiej niż EP01. Ten elektrowóz nawet nie otrzymał po wojnie nowych oznaczeń. A chodzi o konstrukcję HCP z brytyjską elektryką oznakowaną jako EL.200.

Pojazdy te, wstępnie złożone w Poznaniu, następie przesyłano do zakładów Lollipop, Rau & Loewenstein w Warszawie na założenie części elektrycznej, pochodzącej z zakładów English Electric. W ten sposób zbudowano cztery lekkie elektrowozy, służące jedynie do obsługi pociągów między Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią. Z pociągami podmiejskimi pracowały mocniejsze EL.100 oraz jednostki E-91.

Pojazdy te zaczęły służbę w 1937 roku. Wiele się jednak nie najeździły, ponieważ podczas bombardowań Warszawy podczas Kampanii Wrześniowej w 1939 roku trzy z nich zostały doszczętnie zniszczone. Jedyna ocalała została przemianowana przez okupantów na Ostbahn E203 i nadal służyła na WWK – do 1944 roku, gdy to została uszkodzona w czasie walk w Warszawie.

Po wojnie elektrowozu już nie naprawiono. Ponieważ elektryka tej lokomotywy była tożsama z tą używaną w jednostkach E-91, z pojazdu wyciągnięto co się dało, aby naprawić EZT. Wrak stacjonował na terenie lokomotywowni Warszawa Grochów do 1958 roku, kiedy to zdecydowano o jego złomowaniu.

Prawdopodobnie elektrowóz po wojnie nie został odbudowany ze względu na jego małą moc i wobec tego niską przydatność. Mogąc jedynie przeciągać pociągi przez tunel średnicowy i nie nadając się do poważniejszej pracy liniowej, prawdopodobnie naprawę jej uznano za marnowanie budżetu i lepiej było spożytkować pieniądze na ratowanie jednostek mających identyczną elektrykę. A jak było naprawdę – tego prawdopodobnie się nie dowiemy.

Na koniec nieco danych technicznych o EL.200:

Typ: EL.200
Producent:
HCP (nadwozie i część mechaniczna)
English Electric (osprzęt elektryczny)
Lollipop, Rau & Loewenstein (zmontowanie lokomotywy w całość)
Rok produkcji: 1937
Silniki: 4xPK601
Moc ciągła: 432 kW
Moc godzinna: 588 kW
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Masa służbowa: 62,3 t
Długość: 13,56 m
Szerokość: 2,866 m
Wysokość: 4,66 m

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.