Dokładnie 25 listopada 2024 roku mija piąta rocznica od kiedy Autosan H9-35 #118 z MKS Jasło otrzymał żółte tablice. Autobus rodem z Sanoka został wyprodukowany w 1985 roku. Dnia 6 lutego 1986 został zarejestrowany po raz pierwszy i do 2019 roku służył na linii, kiedy to podjęto decyzję o jego odbudowie.
Prace trwały do czerwca 2023, kiedy to oficjalnie zaprezentowano efekty czterech lat pracy. Aktualnie jest to najdokładniej odrestaurowany egzemplarz „psiukacza” w Polsce. Ma masę charakterystycznych detali, które ciężko spotkać w innych odrestaurowanych egzemplarzach tego modelu.
Miejska „H9” zwana także „mexem” to autobus, który zrewolucjonizował przewozy pasażerskie w małych miasteczkach. Jest bardzo ważnym elementem historii komunikacji miejskiej w Polsce. W samym Jaśle na przestrzeni 38 lat według phototrans służyło łącznie 28 „psiuków”. Najniższy numer taborowy to #108 najwyższy #147. Pomiędzy nimi występowały też inne autobusy. Ostatni psiuk o numerze #142 zjechał z linii w 2023. Ostatnie trzy jeżdżące to 142, 144 i 146. Wszystkie z nich trafiły to do pasjonatów, a 142 nadal jest w Jaśle. Autobusy były cenione były za prostotę konstrukcji, łatwość w naprawach i manewrowaniu oraz w miarę przyzwoite spalanie.
Autosan H9 został zaprezentowany w 1973 roku i był bardzo nowoczesny jak na tamte czasy. Produkcję seryjną miejskiej wersji serii H9 rozpoczęto 18 września 1975 roku. W zależności od zastosowanej jednostki napędowej oznaczane były jako H9-33 w przypadku silnika S359 lub H9-35 z silnikiem 6C107. Seryjne pojazdy przystosowane były do przewozu 70 pasażerów, z czego 24 na miejscach siedzących, we wnętrzu wykorzystano szereg elementów z większego autobusu Jelcz PR100 oraz samochodu osobowego Polski Fiat 125p.
Ponieważ wersja miejska nie potrzebowała luków bagażowych, zrezygnowano z nich dzięki czemu poziom podłogi został obniżony o 35 mm (945 mm) oraz wysokość stopni wejściowych. Nadwozie w stosunku do pozostałych wersji charakteryzowało się wyrównaną linią dachu. Przed przednią i za tylną osią zamontowano składane czteroskrzydłowe drzwi sterowane z miejsca kierowcy. Nad przednią szybą umieszczono miejsce na tablicę kierunkową. Zastosowano instalację elektryczną o napięciu 24 V, co pozwoliło na unifikację osprzętu z Jelczem PR100. Model Autosan H9-35 był w sprzedaży od 4 grudnia 1975.
Ostatnim jeżdżącym liniowym w Polsce H9-35 był #142 z MKS Jasło który zakończył służbę w czerwcu 2023 roku.
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu z zajezdni MKS Jasło nagranego w 2022 roku.
Oraz nagrań autorstwa MKS Jasło pokazujących prace przy 118.