MZK Bielsko-Biała: 28 lat temu Ikarusy 280.37A wyjechały na linie*

Witam Was bardzo serdecznie w ten wtorkowy poranek.

Dzisiaj mamy wtorek, 19 dzień stycznia roku 2021… dla wielu z Was kolejny dzień w kalendarzu, następny totalnie zwykły dzień w nowym roku, ale dla historii komunikacji miejskiej w mieście Bielsko-Biała jest to dość szczególny dzień, na który przypada pewna rocznica… Zrobiło się lekko tajemniczo, prawda?

Wielu z Was zapyta, ależ jaka to może być dzisiaj rocznica?

Otóż, tegoż dnia przypada dokładnie 28 rocznica wprowadzenia do ruchu liniowego fabrycznie nowych autobusów Ikarus 280.37A. Autobusy te wyprodukowane zostały w grudniu poprzedniego roku, ale oficjalnie dostarczono je do bielskiego M.Z.K. z początkiem 1993 roku. Nie były to pierwsze egzemplarze węgierskiego „króla szos” w taborze bielskiego przewoźnika, ale ważnym jest tutaj fakt, że były to pierwsze fabrycznie nowe autobusy wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Montowano w nich IV-biegowe przekładnie niemieckiego producenta ZF Group oznaczone jako ZF 4HP500. Ikarusy te wyposażono w silniki Raba-MAN D2866 UM o mocy 245 KM, które wówczas były najmocniejszymi jednostkami napędowymi w całym taborze spółki.

Szczerze Wam powiem, że oczami wyobraźni widzę moment, gdy 10 nowych Ikarusów 280, z innym wyglądem nadwozia oraz innymi podzespołami (w porównaniu do modeli 280.02 czy 280.26 – przyp. autora) majestatycznie przemierza główną arterię miasta kierując się na ulicę Długą pod nr 50, gdzie mieści się baza bielskiego M.Z.K. Słyszę, oczywiście w wyobraźni, dźwięki wydawane przez jednostkę napędową autobusu ruszającego z pod świateł… szczególnie, gdy sam miałem przyjemność prowadzić takie pojazdy w czasie swej kariery za kierownicą… wróćmy do rzeczywistości.

Autobusy te na długie lata wbiły się w transportowy krajobraz samego miasta Bielsko-Biała, a także miejscowości ościennych, gdzie docierały linie komunikacyjne obsługiwane przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej Sp. z o o… chodzi mi tutaj m.in. Bystrą, Bestwinę czy Czechowice-Dziedzice. Z mojej pamięci wygrzebuję informacje, iż spotkać je można było na takich liniach jak: „2” (Stalownik – os. Kopernika), „3” (Komorowice – os. Karpackie), „4” (os. Złote Łany – os. Polskich Skrzydeł), „6” (Lipnik Granica – os. Karpackie), „8” (Szyndzielnia – Dworzec), „9” (Lotnisko – Leszczyny), „10” (Wapienica Giełda – Mikuszowice Śląskie), „11” (Dworzec – Straconka), „16” (Dworzec – Wapienica Zapora), „24” (Stare Bielsko – Mikuszowice Błonia), „28” (os. Wojska Polskiego – os. Karpackie), „30” (os. Karpackie – Czechowice Z-dy Mięsne), „31” (Dworzec ul. Podwale – Hałcnów Granica), „32” (Hałcnów Kościół – os. Karpackie), „50” (os. Karpackie – Czechowice KWK 'Silesia’), „56” (Dworzec ul. Podwale – Bestwina) czy „57” (Dworzec – Bystra Leśniczówka).

Kończąc, przypomnę, że dokładnie 19 dnia stycznia 1993 roku wprowadzono do ruchu liniowego w bielsko-bialskim transporcie publicznym 10 fabrycznie nowych autobusów Ikarus 280.37A, którym nadano numery taborowe w przedziale od #001 do #010. Ostatni z tej „dziesiątki” zjechał z ulic miasta w grudniu 2017 roku… ale o tym będzie w następnych odsłonach historii polskiego miejskiego transportu publicznego…

Zapraszam do zapoznania się z galerią zdjęć tych autobusów…

Kilka danych technicznych, dla zainteresowanych:

Model: Ikarus 280.37A

Rok produkcji: 1993

Silnik: MAN D2866UM01

Moc silnika: 245 KM

Pojemność silnika: 11967 cm3

Skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna

Model skrzyni biegów: ZF 4HP500

Ilość drzwi: 4

Układ drzwi: 2-2-2-2

PS

Wysyłam moc podziękowań i pozdrowień dla kol. Sebastiana Kufla, który pomagał mi w stworzeniu powyższego tekstu…

Dziękuję za uwagę.

*tekst archiwalny opublikowany na naszym Facebooku dnia 19 stycznia 2021 r.

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.