WARSZAWA: 55 lat linii 175, tzw. „samolotów” ✈️

Kolejny odcinek historii komunikacji miejskiej w Warszawie mojego autorstwa to historia linii autobusowej nr '175′. Przez lata uważanej za jedną z najważniejszych linii w systemie warszawskiej komunikacji miejskiej. Dlaczego? Dla tych, co nie wiedzą dlaczego postaram się w treści artykułu wyjaśnić.

Dokładnie 55 lat temu, 27 kwietnia 1969 roku zgodnie z treścią Polecenia Służbowego MZK 21/69, uruchomiono linię nr '175′. Obsługę nowego połączenia centrum Warszawy z odświeżonym po generalnym remoncie Centralnym Portem Lotniczym Warszawa-Okęcie, powierzono zajezdni R-7 „Woronicza” w ilości 11 autobusów marki 'Jelcz’. Pierwsza trasa jaka obowiązywała przebiegała następująco: 
NOWY ŚWIAT – Kopernika – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat (powrót: Nowy Świat – Świętokrzyska – NOWY ŚWIAT) – al. Jerozolimskie – pl. Zawiszy – Raszyńska – Żwirki i Wigury – LOTNISKO OKĘCIE. 

Zwróćcie uwagę, że ta trasa sprzed 55 lat w 90% pokrywa się z obecnie obowiązującą. Przedstawię Wam odrobinę zmian w jej historii, bowiem „troszkę się działo” na przestrzeni tych ponad 50 lat. 

Pierwsze stałe zmiany przyszły pięć lat po uruchomieniu, z początkiem czerwca 1974 roku, gdy przeniesiono kraniec na pl. Piłsudskiego z powodu potrzeby poprawy obsługi komunikacją miejską ciągu ulic Nowy Świat oraz Krakowskie Przedmieście. Nowa trasa przedstawiała się następująco: 
PL. PIŁSUDSKIEGO – Tokarzewskiego-Karaszewicza – Krakowskie Przedmieście (powrót: Krakowskie Przedmieście – Królewska – PL. PIŁSUDSKIEGO) – Nowy Świat – … – LOTNISKO OKĘCIE 

Trasa ta obowiązywała aż do 1982 roku, gdy z powodu prac przy magistrali ciepłowniczej oraz robót drogowych kraniec po stronie Śródmieścia przeniesiono na jezdnię wewnętrzną przed gmachem Teatru Wielkiego na pl. Teatralnym. Ta prowizoryczna sytuacja trwała aż do lutego 1984 roku, gdy zgodnie z uzgodnieniami pomiędzy MZK a władzami dzielnicy zdecydowano o likwidacji tymczasowego krańca pod gmachem Teatru Wielkiego. Od 11 lutego 1984 roku 12 autobusów z zajezdni „Woronicza” roku krańcował0 na ulicy Długiej, aż do jej likwidacji z dniem 22 kwietnia 1989 roku. Wówczas autobusy linii nr „175” skierowano do ulicznej pętli/krańca przy ul. Konwiktorskiej. Nowa trasa przedstawiała się następująco:
KONWIKTORSKA – Konwiktorska – Bonifraterska (powrót: Bonifraterska – Międzyparkowa – Słomińskiego – Zakroczymska – KONWIKTORSKA) – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – … – LOTNISKO OKĘCIE

Przez kolejne dwanaście lat w historii linii, oprócz krótkotrwałych objazdów związanych z pracami drogowymi, nie działo się kompletnie nic, aż do początku marca 2001 roku, gdy Zarząd Transportu Miejskiego postanowił zamienić krańcami linie o nr „174” i „175”. Zamianę tą argumentowano potrzebą racjonalizacji wykorzystania krańców. Z tego właśnie powodu autobusy linii nr „175” połączyły kolejowe dworce: Gdański, Śródmieście, Centralny, Ochotę z portem lotniczym. Nowa trasa niewiele się różniła, ale wyglądała tak:
DW. GDAŃSKI – Bonifraterska – Miodowa – … – LOTNISKO OKĘCIE

W grudniu 2005 roku, z powodu zapadnięcia się jezdni ul. Bonifraterskiej obok Fortu R. Traugutta, awaryjnie skierowano linię popularnie zwaną „samolotami” ponownie do krańca ‘Konwiktorska’, gdzie pozostała aż do końca sierpnia 2007 roku. Od tamtego czasu obowiązuje trasa z przełomu lat 60tych i 70tych XX wieku, z delikatną modyfikacją przebiegu z powodu zamknięcia ulicy Tokarzewskiego-Karaszewicza dla autobusów komunikacji miejskiej. Nowa/stara trasa, obowiązująca po dziś, przedstawia się tak:
PL. PIŁSUDSKIEGO – Focha – Trębacka – Moliera – Senatorska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście (powrót: Krakowskie Przedmieście – Królewska – PL. PIŁSUDSKIEGO) – Nowy Świat – al. Jerozolimskie – pl. Zawiszy – Raszyńska/Krzyckiego – Żwirki – Wigury – LOTNISKO CHOPINA* (d. PORT LOTNICZY im.  F. CHOPINA).

Dzisiaj linia nr „175” kończy 55 lat swojego istnienia w siatce warszawskiego transportu publicznego. Co ciekawie, przez te ponad pół wieku, jej trasa nie ulegała jakimś drastycznym zmianom. Od pierwszych swoich dni łączyła i łączy stołeczne lotnisko międzynarodowe ze Śródmieściem, a przede wszystkim Dworcem Głównym/Dworcem Centralnym.

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.