TORUŃ: 10-lecie trasy tramwajowej na toruńskie Bielany

               Dla miłośników 24.06 nie jest ważnym dniem tylko z powodu wakacji, gdyż świętujemy pewną okrągłą rocznicę. Dokładnie 10 lat temu Toruń odwrócił się od postrzegania tramwajów jako nieopłacalny środek transportu miejskiego i w Dni Torunia, 24.06.2014 roku miało miejsce uroczyste otwarcie pierwszej od prawie 30 lat trasy tramwajowej w grodzie Kopernika. Mowa tu oczywiście o trasie do kampusu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika na Bielanach oraz o obudowie torowiska w ciągu Alei Solidarności między Placem Teatralnym a Placem NOT.

               Trasa tramwajowa na Bielany mimo swych nieogromnych rozmiarów i niedalekiego sąsiedztwa z torowiskiem na ulicy Broniewskiego jest ważna szczególnie dla studentów toruńskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, którzy po intensywnych godzinach rozbudowy swej wiedzy chcą wygodnie i spokojnie wrócić do domu czy też odpocząć w centrum na spotkaniu towarzyskim. Nowe torowisko ma długość blisko 2 km i jest w całości złożone z 2 równoległych względem siebie torów. Początek trasy jest na skrzyżowaniu ulic Bema, Sienkiewicza i Broniewskiego w pobliżu zajezdni tramwajowej. Dalej tramwaje jadą torowiskiem wbudowanym w jezdnię ulicy Sienkiewicza i na Placu Frelichowskiego odbijają w lewo na północną stronę ulicy Gagarina, gdzie poprowadzone tory wykonano w technologii zielonego torowiska. Później tramwaje skręcają na północ przy Szosie Okrężnej, aby dojechać do nowo wybudowanej pętli autobusowo-tramwajowej „Uniwersytet”, która zastępuje dawną końcówkę autobusową „Okrężna”. Na pętli znajdziemy 2 perony przyjazdowe i 1 odjazdowy dla tramwajów oraz po 1 długim peronie przyjazdowym i odjazdowym dla autobusów. Pętla skonstruowana została tak, aby pasażerowie mogli przesiadać się dogodnie w tzw. funkcji door-to-door. Polega ona na tym, że nie trzeba biec z przystanku do przystanku – wysiadając z tramwaju czy autobusu wychodzimy na peron, gdzie z otwartymi drzwiami czeka na nas już inny pojazd. Taki stan rzeczy bardzo ułatwia przesiadki, jednak w tym miejscu nie jest to zbytnio wykorzystywane. Dodatkowo w związku z kupnem autobusów elektrycznych na pętli zainstalowano ładowarkę pantografową do ładowania elektrobusów.

Przystanek końcowo-początkowy „Uniwersytet” nie jest jedynym na tej trasie, gdzie realizowana jest funkcja door-to-door. Poza pętlą znajdziemy jeszcze 5 innych przystanków, z czego 4 są zdolne do takiej wymiany pasażerów. Jedynie przystanek „Fałata” nie jest do tego przystosowany z uwagi na fakt, że zatrzymują się tam jedynie tramwaje i jest on na jezdni ulicy Sienkiewicza. Chyba największe zainteresowanie w/w typem przesiadek budzi przystanek „Od Nowa” przy Placu Frelichowskiego, gdzie pasażerowie z autobusów jadących od strony Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera przechodzą bez trudu to tramwajów kierujących się w stronę centrum.

Na ten moment po tejże trasie kursują trzy linie tramwajowe: 1 z Olimpijskiej P&R, 4 z Elany oraz uzupełniająca ofertę przewozową 7 ze Wschodniej. Początkowo kursowały tu tylko 1 i 4, gdzie „jedynka” pojawiała się na przystankach nawet co 12 minut. „Siódemka” zaś pojawiła się parę lat temu jako linia tymczasowa, lecz została na stałe i wraz z początkiem września ubiegłego roku wydłużona została do Wschodniej.

Wspomniane linie 1 i 7 przejeżdżają też przez Aleję Solidarności – łącznik torowy między Placem NOT, a Placem Teatralnym w centrum Torunia pełniący funkcję węzła przesiadkowego. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w grodzie Kopernika integrujące autobusy z tramwajami. Powstał on razem z budową nowej trasy tramwajowej do uniwersytetu i to tam odbyło się uroczyste przecięcie wstęgi otwierającej tę inwestycję.

               Zainteresowanie zarówno węzłem, jak i nową linią jest spore, co pokazało, że inwestycja ta była „strzałem w dziesiątkę”. Codziennie z obu tych trafionych w potrzeby mieszkańców inwestycji korzysta sporo ludzi, a szczególnie w szczycie komunikacyjnym.