Nowy miesiąc rozpoczynamy w województwie zachodniopomorskim. Cykl o szczecińskich pętlach doczekał się swojej kontynuacji, oczywiście jak zawsze w HTP, nie bez przyczyny. Wakacyjny czas sprzed ponad 30 lat (dokładnie 31) to moment, gdy powstała niewielka pętla autobusowa przy wschodniej części granicy dzielnicy Niebuszewo (osiedla Drzetowo – Grabowo). Opisuje więc dziś „Rugiańską”, która 1 lipca 1993 roku przyjęła pierwsze autobusy.
Pętla powstała wraz z reaktywacją linii 69 na zupełnie nowej trasie Rugiańska – Kołłątaja, na której kursuje do dzisiaj. Przez początkowe 5 lat była tylko osiedlową uliczką, przez którą pojazdy przejeżdżały zatrzymując się kilkadziesiąt metrów dalej w świetle ulicy Rugiańskiej (przy posesji 17), która nie była przelotową, tak jak w czasach obecnych. Nieopodal znajduje się wiadukt nad linią kolejową 406 prowadzącą do Polic i Trzebieży. Budowla ta w pierwszej połowie lat 90. XX wieku była niezdatna do ruchu kołowego, przeznaczona była tylko dla pieszych. Dopiero po generalnym remoncie w latach 1997-1998 okolica zmieniła charakter na nieco bardziej żywy. To oznaczało zmianę organizacji ruchu autobusów. Linia 69 przystanek końcowy zyskała na uliczce osiedlowej od 12 grudnia 1998 roku. Pętla posiada dwa perony – wewnętrzny dla autobusów kończących bieg i zewnętrzny, przelotowy (przy ulicy Rugiańskiej). Wjazd na przystanek końcowy odbywa się poprzez skręt ulicą Komuny Paryskiej i wjazd na Plac Nauczycieli Tajnego Nauczania. Kursy „69” realizowano początkowo nawet co 8 minut w szczycie (3 autobusy) i co 12 poza szczytem i w dni świąteczne. Po kilku latach na fali cięć częstotliwości linia 69 zaczęła się rzadziej pojawiać w okresach między szczytowych, jednak obsługiwał je autobus przegubowy (Ikarusy 280, później coraz częściej Volvo B10MA). W 2002 i 2003 roku na pętli pojawiły się autobusy dwóch darmowych linii. Ich zdaniem było dowożenie mieszkańców do centrów handlowych i targowisk. Przez ponad dekadę początek i koniec trasy miały linie: 709 kierunek: CH „Turzyn” (Carrefour), 712 kierunek: Targowisko „Manhattan”. Jako pierwszą zlikwidowano linię 709, która przestała kursować z dniem 1 maja 2015 roku. Nieco później, w 2016 roku przestała kursować również linia 712.
Od 1 marca 2014 roku do 31 maja 2016 roku z pętli korzystała linia 80, której trasa wcześniej kończyła się w zupełnie innym miejscu Szczecina, na pętli „Osiedle Arkońskie”. W 2016 roku „osiemdziesiątka” wydłużona została do „Ludowej”, a „Rugiańska” stała się tylko jednym z przystanków na jej trasie. Na pętli ponownie pozostała tylko linia 69, na której pojawiają się w zasadzie wszystkie autobusy będące do dyspozycji spółki SPA „Klonowica”. Od 2019 roku Szczecin zmienia się powoli za sprawą projektu SKM (Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej), obejmującej linie kolejowe przyległe do miasta – do Goleniowa, do Stargardu i do Gryfina). Jednym z elementów jest też odnowa dwutorowej linii 406 do Polic, z przystankiem „Szczecin Drzetowo”, leżącym nieco ponad 100 metrów od przedmiotowej pętli. Choć przebudowa infrastruktury szła i nadal idzie dość wolno, a kolejne terminy przesuwają się ciągle na przyszłe lata, w końcu i rejon „Rugiańskiej” doczekał się dostosowania do nowej roli. 15 czerwca 2023 roku z powodu rozpoczęcia prac przy budowie węzła przesiadkowego tymczasowo zmieniono lokalizację przystanków „Rugiańska”. Końcowy dla linii 69 cofnięto o około 100 metrów i umiejscowiono na parkingu osiedlowym przy wieżowcach, nieopodal skrzyżowania ulic Komuny Paryskiej i właśnie Rugiańskiej. Prace, tak jak wszystkie inne elementy SKM ciągnęły się prawie rok. W ramach przebudowy wykonano nowe perony autobusowe na pętli, przebudowano oświetlenie uliczne, sieć kanalizacji deszczowej oraz postawiono nowe wiaty przystankowe wraz z tablicami „Systemu Informacji Pasażerskiej”. Zagospodarowano również zieleń, ustawiono stojaki rowerowe i wybudowano miejsca parkingowe dla samochodów. Powrót linii 69 na odnowioną pętlę miał miejsce 11 maja b.r.
Pozostaje mieć nadzieje, że wraz z zakończeniem całości inwestycji SKM i jej uruchomieniem sieciowym, pętla „Rugiańska” zyska na przesiadkach i rozwinie nowe połączenia oraz liczbę pasażerów. Bo jak na razie większość potoków stanowią mieszkańcy osiedla. Bo przecież „69” w wydaniu szczecińskim to wciąż osiedlowa linia!