SZCZECIN: 31 lat pętli „Rugiańska”

Nowy miesiąc rozpoczynamy w województwie zachodniopomorskim. Cykl o szczecińskich pętlach doczekał się swojej kontynuacji, oczywiście jak zawsze w HTP, nie bez przyczyny. Wakacyjny czas sprzed ponad 30 lat (dokładnie 31) to moment, gdy powstała niewielka pętla autobusowa przy wschodniej części granicy dzielnicy Niebuszewo (osiedla Drzetowo – Grabowo). Opisuje więc dziś „Rugiańską”, która 1 lipca 1993 roku przyjęła pierwsze autobusy.

Od 1 marca 2014 roku do 31 maja 2016 roku z pętli korzystała linia 80, której trasa wcześniej kończyła się w zupełnie innym miejscu Szczecina, na pętli „Osiedle Arkońskie”. W 2016 roku „osiemdziesiątka” wydłużona została do „Ludowej”, a „Rugiańska” stała się tylko jednym z przystanków na jej trasie. Na pętli ponownie pozostała tylko linia 69, na której pojawiają się w zasadzie wszystkie autobusy będące do dyspozycji spółki SPA „Klonowica”. Od 2019 roku Szczecin zmienia się powoli za sprawą projektu SKM (Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej), obejmującej linie kolejowe przyległe do miasta – do Goleniowa, do Stargardu i do Gryfina). Jednym z elementów jest też odnowa dwutorowej linii 406 do Polic, z przystankiem „Szczecin Drzetowo”, leżącym nieco ponad 100 metrów od przedmiotowej pętli. Choć przebudowa infrastruktury szła i nadal idzie dość wolno, a kolejne terminy przesuwają się ciągle na przyszłe lata, w końcu i rejon „Rugiańskiej” doczekał się dostosowania do nowej roli. 15 czerwca 2023 roku z powodu rozpoczęcia prac przy budowie węzła przesiadkowego tymczasowo zmieniono lokalizację przystanków „Rugiańska”. Końcowy dla linii 69 cofnięto o około 100 metrów i umiejscowiono na parkingu osiedlowym przy wieżowcach, nieopodal skrzyżowania ulic Komuny Paryskiej i właśnie Rugiańskiej. Prace, tak jak wszystkie inne elementy SKM ciągnęły się prawie rok. W ramach przebudowy wykonano nowe perony autobusowe na pętli, przebudowano oświetlenie uliczne, sieć kanalizacji deszczowej oraz postawiono nowe wiaty przystankowe wraz z tablicami „Systemu Informacji Pasażerskiej”. Zagospodarowano również zieleń, ustawiono stojaki rowerowe i wybudowano miejsca parkingowe dla samochodów. Powrót linii 69 na odnowioną pętlę miał miejsce 11 maja b.r.

Pozostaje mieć nadzieje, że wraz z zakończeniem całości inwestycji SKM i jej uruchomieniem sieciowym, pętla „Rugiańska” zyska na przesiadkach i rozwinie nowe połączenia oraz liczbę pasażerów. Bo jak na razie większość potoków stanowią mieszkańcy osiedla. Bo przecież „69” w wydaniu szczecińskim to wciąż osiedlowa linia!

Pasjonat komunikacji miejskiej (od 1990) i kolei (od 1993), na co dzień pracownik Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.