Pesa Gama 111Eb i wagony piętrowe „Sundeck”

Dzisiaj, w ramach Historii taboru Kolei Mazowieckich chciałbym napisać coś o wyprodukowanych w Bydgoszczy na zamówienie mazowieckiego przewoźnika wagonach systemu push-pull Sundeck i dedykowanych dla nich lokomotyw 111Eb z rodziny Pesa Gama.

Miłośnicy kolei, słysząc nazwę Gama, pierwsze – bardzo negatywne – skojarzenie mają z okropnie awaryjnymi spalinowozami zakupionymi przez PKP Intercity. Można zaryzykować stwierdzenie, że najbardziej wysłużone lokomotywy spalinowe pamiętające PRL nie psuły się tak często jak Gamy. Koleje Mazowieckie jednak zakupiły inny pojazd z tej rodziny. Zamówiono dwa elektrowozy. A te bydgoskiemu producentowi wychodziły lepiej.

Wagony piętrowe mają klasyczny układ siedzeń 2+2 z przejściem pośrodku. Na dolnym pokładzie siedzenia w lewym rzędzie są ustawione odwrotnie niż w prawym, na górze wszystkie są w jednym kierunku. Przestrzeń jest klimatyzowana, we wszystkich wagonach jest Wi-Fi. Przy każdym fotelu jest gniazdko 230/240V AC.  Uchylne okna są blokowane, gdy w pociągu jest włączona klimatyzacja.

Wagony piętrowe otrzymały wymóg kompatybilności z używanymi już w KM składami Twindexx. Koleje Mazowieckie, stawiając ten wymóg w przetargu z listopada 2013 roku, spodziewały się wejścia do gry Bombardiera. Kanadyjski producent jednak nie wystartował, a Pesa wygrywając przetarg i mając koncepcję składów piętrowych, po prostu dostosowała swój pomysł. Dzięki temu Sundecki współpracują z Twindexxami.

Zamówiono 20 wagonów środkowych, 2 sterownicze i dwie lokomotywy. Bydgoski producent miał czas do sierpnia 2015 na zbudowanie i dostarczenie zamówionych pojazdów, ale wszystko przeciągnęło się w czasie i składy dostarczono dopiero w grudniu, zaś do eksploatacji weszły 31 stycznia 2016 roku. Część wagonów Sundeck uzupełniła składy złożone z wagonów Twindexx, z reszty utworzono nowe składy.

3 stycznia 2019 roku 111Eb-002 została wyłączona z ruchu. Awarii uległy elementy w szafie WN. W tym samym miesiącu (22-go) w egzemplarzu 001 przestała działać magistrala WTB. Obie lokomotywy w lutym pojechały na naprawy gwarancyjne do ZNTK Mińsk Mazowiecki. Po powrocie nadal obsługują pociągi push-pull w relacjach do Łowicza, Radomia, Skierniewic czy Mińska Mazowieckiego. Latem zaś na zmianę z Twindexxami jeżdżą w składzie „Słonecznego” relacji Warszawa Zachodnia – Ustka.

Na koniec dane techniczne składów. Najpierw Gamy:
Typ: 111Eb
Producent: Pesa Bydgoszcz SA
Silniki: VEM DKLBZ 4514-4A
Moc napędu głównego: 5600 kW
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Masa służbowa: 82 t
Długość: 19,8 m
Szerokość: 3 m
Wysokość: 4,15 m

Teraz dane techniczne Sundecków:
Typ: 316B/416B (sterowniczy/środkowy)
Producent: Pesa Bydgoszcz SA
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Masa służbowa: 57/56 t (sterowniczy/środkowy)
Długość: 26,27 m/25,8 m (sterowniczy/środkowy)
Szerokość: 2,778 m
Wysokość: 4,6 m
Liczba miejsc siedzących: 86/130 (sterowniczy/środkowy)
Liczba miejsc ogółem: 230/245 (sterowniczy/środkowy)

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.