Pierwszy w Polsce szynobus, oznakowany jako SN81, okazał się konstrukcją obiecującą, ale toporną w użytkowaniu m.in. ze względu na brak toalet. Kolzam Racibórz postanowił coś z tym zrobić i w oparciu o konstrukcję SPA-66 zaprojektował nowy pojazd o fabrycznym oznakowaniu 208M.
SA104/SA122, bo takie dostał oznaczenie nowy pojazd, został wyprodukowany w 1995 roku. W odróżnieniu od pierwowzoru, został wydłużony oraz posiadał WC w obiegu zamkniętym, co było wówczas novum na krajowych szlakach kolejowych. Takie samo rozwiązanie przyjęto również w poznańskiej konstrukcji SA102-002 i 003.
Z powodu załamania gospodarczego w latach 90-tych XX wieku wyszła tylko jedna sztuka tego obiecującego pojazdu. To także ostatni tym szynobusu bez elementów niskiej podłogi.
Jednostkę napędową stanowił silnik MTU o znacznie większej mocy niż w SN81. Napęd był przenoszony na obie osie przez przekładnię firmy ZF.
Pojazd został przydzielony do Jasła, gdzie obsługiwał trasy Zagórze – Krościenko i Zagórze – Łupków. Następnie przeniesiono go do Małopolski. Początkowo jeździł z Suchej Beskidzkiej do Żywca, następnie z Chabówki do Nowego Sącza. Obsługiwał też połączenie międzynarodowe połączenie Muszyna – Cirć (Słowacja), a po naprawie awaryjnej skierowano go do połączeń Krzeszowice – Kraków – Wieliczka.
Pod koniec 2007 roku szynobus trafił do PR Gdynia, po czym skierowano go do Chojnic. Jeździł tam do odstawienia w 2013 roku po pożarze w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej w Krajence. Mimo niewielkich uszkodzeń SA104 został odstawiony. Kilkakrotnie próbowano go sprzedać, ale nikt, póki co nie kupił tego pojazdu. Na złom zaś nie pójdzie, bo od 2017 roku figuruje w rejestrze zabytków.
SA104/SA122 był ciekawą i udaną konstrukcją, mogącą obsługiwać linie o bardzo małych potokach podróżnych. Szkoda, że akurat w czasie zbudowania tego pojazdu nadeszło załamanie gospodarcze, gdyż nadawałby się do obsługi linii najmniej obciążonych, gdzie nawet SA101 czy SA102 byłyby za duże. A jednocześnie pojazd nie był tak niewygodny i awaryjny jak jego poprzednik – SN81. Niestety, kolejne konstrukcje Kolzamu – seria Regiovan (SA107 i SA109) – były bardzo awaryjnymi szynobusami, właściwie więcej stały niż jeździły, a upadek Kolzamu tylko skomplikował egzekucję napraw gwarancyjnych.
Na koniec dane techniczne pojazdu:
Tym: 208M
Producent: Kolzam Racibórz
Silnik: MTU 6R183AA12H
Moc znamionowa: 157 kW
Przekładnia: hydromechaniczna ZF Passau
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
Masa służbowa: 38,8 t
Długość: 19,2 m
Liczba miejsc siedzących: 60
Liczba miejsc ogółem: 128
Rok produkcji: 1995