Poznajcie historię wagonu silnikowego Gottfried Linder Tw (SN4) o numerze 151. Przywoływany tramwaj został wyprodukowany w 1910 i jego producentem był Gottfried Lindner Waggonbau z Ammendorf w Niemczech.
Ten wagon sprowadzony został do Krakowa w trakcie drugiej wojny światowej. Sprowadzone tramwaje do stolicy Małopolski okazały się za małe i przypominały bardziej kursujące po mieście wagony wąskotorowe niż wozy użytkowane na torze normalnym. W wyniku tego podjęta została decyzja o przeznaczeniu uzyskanych tramwajów do przebudowy na wagony doczepne. Pod koniec 1942 roku rozpoczęto proces stopniowego ich uruchamiania wykorzystując je jako holowniki.
Z czterech dostarczonych wagonów trzy zostały wybudowane w 1910 roku w zakładach Gottfried Lindner Waggonbau w Ammendorf. Całkowicie drewniane pudło dwukierunkowego pojazdu wspierało się na dwuosiowym wózku za pomocą sprężyn spiralnych. W przedziale pasażerskim pojawiło się 18 miejsc siedzących i 22 stojące. Wagony nie posiadały drzwi bocznych, a nieużywane wejścia boczne miały blokowane w postaci metalowych przestawionych krat.
Późnym latem 1942 rozpoczął się remont pierwszego wagonu w warsztatach Miejskiej Kolei Elektrycznej. Z wnętrza pojazdu zostały usunięte siedzenia pozostawiając wyłącznie dwie podwójne ławki przy wyjściu z przedziału pasażerskiego. Odnowiono blacharkę oraz położono lakier według nowego schematu, który obowiązywał od połowy roku 1942 roku. Warto wspomnieć o tym, że jeden z ostatnich wagonów S4 służył do przewozów pracowniczych i był użytkowany do początku lat 70. Po kolejnej z awarii został odstawiony na tory postojowe na terenie Zajezdni Nowa Huta.
W 1984 odnaleziony został jeden z wagonów z tej serii, który był w fatalnym stanie, ale odnalezienie pudła dawało szansę na przywrócenie tego najmniejszego krakowskiego pojazdu do ruchu. Pierwsze prace przy odbudowie wagonu rozpoczęto w 2012 roku i trwały one do 2015 roku. Pierwsze jazdy odnowionym tramwajem SN4 o numerze 151 miały miejsce w trakcie Parady Tramwajów, która miała miejsce w 2015 roku.
Dane techniczne pojazdu:
Długość (ze sprzęgami): 7600 (8000) mm
Szerokość: 2100 mm
Wysokość: 3350 mm
Rozstaw osi: 1800 mm
Średnica koła: 800 mm
Ciężar koła: 6000 kg
Typ silnika: Da-Dy
Liczba miejsc: 18/24
Liczba pojazdów serii: 4
Okres eksploatacji: 1942- 1958
Artykuł opracowano na podstawie książki „Historyczne Pojazdy Komunikacji Miejskiej w Krakowie” autorstwa Jacka Kołodzieja
Dziękujemy za zdjęcia autorom:
Dominik Obara
Mikołaj Boroń
Aleksander Rdzanek
Klub Miłośników Komunikacji Kraków
Pozdrawiam, Marcin Nowak