Dzisiaj opowiem o spalinówce przeznaczonej do manewrów na górkach rozrządowych, która lepiej sprawdziła się w pracy z lekkimi pociągami towarowymi. Mowa o lokomotywie SM31.
SM42 okazała się znakomitą lokomotywą do prac manewrowych mimo potwornych wibracji kiepsko wyważonego silnika. Na górkach rozrządowych jednak brakowało jej trochę mocy. W Chrzanowie powstał więc projekt mocniejszej manewrówki, oznaczonej 411D. Zastosowano ten sam silnik, co w SM42, jednak z doładowaniem (przez co oznaczono go a8C22W) i intercoolerem. Na papierze pojazd był wyraźnie mocniejszy od SM42 (1200 KM w SM31 wobec 800 w SM42), jednakże doładowany silnik zupełnie nie sprawdził się na górkach rozrządowych. Nieźle za to sprawdzał się w prowadzeniu lekkich pociągów towarowych i to właśnie w tym celu ten spalinowóz był wykorzystywany najczęściej.
Kabina maszynisty była znacznie większa w porównaniu z SM42, jednak wysoki silnik spowodował jeszcze większe ograniczenie widoczności szlaku. Ponadto w dalszym ciągu maszynista dysponował tylko jednym pulpitem i wstawione obrotowe fotele (na które można było sobie pozwolić ze względu na większą kabinę) zasadniczo niewiele zmieniały w kwestii pracy maszynisty. Nadal podczas jazdy krótszą sekcją naprzód, aby kontrolować prędkość i parametry pracy maszynista musiał przestać patrzeć na szlak przed nim.
Fablok w latach 1976-1985 wyprodukował jedynie 188 tych lokomotyw. 169 z nich trafiło do PKP (później jeszcze jedna została odkupiona od przemysłu).
Trudno ocenić, jaką konstrukcją była SM31. Na górkach rozrządowych nie sprawdziła się zupełnie i pod tym względem okazała się niewypałem. Szybko jednak znaleziono jej inne zastosowanie. Doładowany silnik sprawdził się w prowadzeniu pociągów towarowych, dlatego też pomimo oznaczenia znacznie częściej niż na manewrach można było tę lokomotywę spotkać prowadzącą właśnie takie pociągi. Więc pod tym względem okazała się niezłym sprzętem. Brak jest danych o prowadzeniu pociągów pasażerskich, ale ze względu na brak możliwości ogrzewania składu, jeżeli ten sprzęt w ogóle jeździł z wagonami pasażerskimi – to jedynie wtedy, gdy nie trzeba było ich ogrzewać.
Na koniec trochę danych technicznych „trumny”, jak przez charakterystyczny kształt nazywano SM31:
Typ: 411D
Producent: Fablok Chrzanów
Silnik: a8C22W
Moc znamionowa: 880 kW
Przekładnia: elektryczna
Pojemność zbiorników paliwa: 4000 dm3
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
Masa służbowa: 16,4 t
Długość: 17 m